Závěrečný koncert Dnů Bohuslava Martinů se světovou premiérou

Pavel Bořkovec Quartet, Robert Kružík, foto Michael Romanovsky

Potřicáté se letos uskutečnily Dny Bohuslava Martinů, festival, který připomíná českého skladatele, jemuž svět stále dluží výraznější pozornost. V průběhu třítýdenní přehlídky – od 14. listopadu do 7. prosince – na něm vystoupila česká interpretační špička, Dvořákovým triem a Zemlinsky Quartetem počínaje a Pražským filharmonickým sborem s Pavlem Černochem či Jiřím Bártou s Terezií Fialovou zdaleka nekonče.

Na závěrečný koncert pozvali pořadatelé Filharmonii Bohuslava Martinů Zlín, která o svých kvalitách přesvědčila pražské publikum koncem dubna ve Dvořákově síni Rudolfina (recenze zde https://www.casopisharmonie.cz/kritiky/narozeninovy-koncert-jiriho-barty-pocta-dvorakovi/. V Sále Martinů Lichtenštejnského paláce měla situaci trochu ztíženou – akustika menšího sálu nebyla vůči velkému symfonickému tělesu přívětivá, a přestože šéfdirigent Robert Kružík a hráči dělali, co mohli, přece se v některých místech, zejména u Martinů a Suka, objevila až jakási slitost, nediferencovanost zvuku.

Robert Kružík, foto Michael Romanovsky

V úvodu večera zazněla očekávaná světová premiéra Koncertu pro klarinet a orchestr Jiřího Temla. Vznikl na objednávku předního českého klarinetisty, pedagoga HAMU Irvina Venyše. Ten vedle Jiřího Temla oslovil i další české skladatele (Michala Rataje, Jiřího Gemrota, Petra Cíglera) s cílem rozšířit českou klarinetovou literaturu o soudobá díla. Jednovětý koncert členěný na tři tempově kontrastní části využívá nepřeberných možností nástroje – široký rozsah, zpěvnost i humor, který je klarinetu blízký. Skladba je vrcholně virtuózní, přesto z Venyšovy interpretace měl posluchač dojem lehkosti. Klamný, protože nároky, které autor na klarinetistu klade, jsou značné. I jiné kompozice Jiřího Temla jsou promyšlené, nepovrchní, hudebně zajímavé, vůči posluchači vstřícné. V tomto koncertu do postupně vzrůstajícího orchestrálního napětí (tympány, smyčce) vstoupí sólový klarinet, a začnou se dít divy. Jiří Teml volí proměny dynamiky, rytmu, tempa, klarinetistovi přisuzuje rozsáhlé skoky, běhy, specifické zvuky, trylky i náročnou kadenci. V popředí pozornosti je samozřejmě sólista, ovšem orchestr má rovněž těžký part, a to nejen technicky, ale i výrazově. Z úderných pasáží (které vyzněly v Sále Martinů přece jen naddimenzovaně) se spolu se sólovým klarinetem stáčí k lyrickým pasážím. Lehkost podpořená hravostí i vtipně ironickými variacemi na lidovou píseň Pec nám spadla neubírá v konečném vyznění skladby nic na hloubce skladatelovy výpovědi – vyprávění zajímavého příběhu. Jiří Teml přisoudil klarinetu významnou roli i v dalších svých skladbách (například Baletto per due, Divertimento rustico, Komorní hudba pro klarinet a klavír, Pidluke – Padluke).

Irvin Venyš, foto Michael Romanovsky

Zřídka hraný Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207 Bohuslava Martinů zazněl v podání Pavel Bořkovec Quartet a zlínské filharmonie. Forma concerta grossa, kterou skladatel zvolil, s krajními radostně odlehčenými větami a závažnější, tesknější střední větou, vyzněla v podání obou souborů znamenitě. Kvarteto tu plní jak roli sólistů, tak plnoprávných členů orchestru, podporujících zvuk, výraz a neotřelé rytmické nápady skladatele. Pozoruhodná byla sehranost kvarteta s orchestrem – oba ansámbly působily, jako by spolu hrály často a pravidelně a tento opus měly zažitý. Panovala mezi nimi shoda technická i výrazová, na celkovém vyznění skladby měl nepominutelnou zásluhu dirigent Robert Kružík – veškeré dění na pódiu bylo pod jeho kontrolou, hudebníky vedl jistě a spolehlivě. Dramaturgická volba zařadit vedle sebe koncert Jiřího Temla a kvartet s orchestrem Bohuslava Martinů byla šťastná. Obě díla se doplňovala a ukázala na obdobné inspirační zdroje, z nichž oba skladatelé vycházejí. Dílo Martinů vzbudilo ve zcela zaplněném sále nadšený ohlas, který přiměl členy kvarteta k přídavku – Fantazii na dvě lidové písně, jejichž autorem byl violista kvarteta Matěj Kroupa.

Robert Kružík, Irvin Venyš, Jiří Teml, Pavel Mikeska, foto Michael Romanovsky

Ve třetí položce programu – Pohádce, op. 16 Josefa Suka – dostal orchestr příležitost předvést své nepopiratelné kvality – krásnou barvu měkkých smyčců, jisté, ale neburácivé žestě, půvabné a hravé dřevěné dechy, pevný a jasný zvuk harfy (harfistka Amelia Tokarska nezapře školu Jany Bouškové). Robert Kružík vedl „své“ těleso pozorně, pečlivě, přesnými, plastickými, ale nikterak přehnanými gesty. Sukova skladba vyzněla vroucně, líbezně i náležitě dramaticky, koncertní mistr Pavel Mikeska zahrál proslulé sólo lahodně, s právě takovým citovým vkladem, jaký posluchači očekávali. Pochvalu zaslouží nejen smyčce za sametový zvuk, ale i dobře sehrané dechy, celé těleso pak za výborně propracované fráze. Orchestr dokázal ztvárnit napětí i lyričnost, drama i usebrání. K dokonalosti bohužel chyběla akustika prostornějšího sálu, kde by vynikly dynamické odstíny i detaily provedení. O důvod víc zajet si zlínskou filharmonii poslechnout do jejího sídla, nejmodernějšího koncertního sálu u nás.

Amelia Tokarska, foto Michael Romanovsky
Pavel Mikeska, foto Michael Romanovsky

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější