Alicia Alonso – Alicia Alonso – Giselle – La Leyenda

Alicia Alonso – Giselle – La Leyenda

Alicia Alonso, Azari Plisetski, Jorge Esquivel, Antonio Gades, Vladimir Vasiliev, Ballet Nacional de Cuba. Text: A, Š. Nahráno: live, 1963, 1968, 1978, 1980. Vydáno: 2005. TT: 140:00, 145:00. Obraz. formát: DVD video. Zvuk. formát: Dolby digital. 2 DVD Factoría autor SAO1160 (EMI).

Kubánská prima ballerina assoluta Alicia Alonso (narozena v Havaně roku 1920) je mimořádnou osobností současné ibero-americké kultury. Do baletní historie vstoupila nejen jako zakladatelka kubánského baletního umění, ale zejména svou interpretací baletu Giselle . Po oslnivém debutu roku 1943 v American Ballet Theatre v New Yorku, kde hlavní roli převzala po Alicii Markové, se stala uměleckým ztělesněním baletního romantismu. Roli Giselle tančila opakovaně na mnoha světových baletních scénách s partnery slavných jmen (Anton Dolin, André Eglevsky, Igor Youskevitch, Cyril Atanassoff, Erik Bruhn, Vladilen Semiónov a další), a rovněž ve vlastním baletním souboru, který se v roce 1959 stal Kubánským národním baletem (Ballet Nacional de Cuba). Dvě DVD a doprovodná publikace dokumentují nejen umělecký přínos Alicie Alonso pro ztvárnění této role v letech 1943 až 1980, ale také její pedagogické působení při vytváření kubánské baletní školy, která dnes patří mezi nejznámější ve světě. První DVD osvětluje zázemí vlastního představení. Alicia Alonso hovoří o své umělecké koncepci baletu Giselle a o významu partnerské spolupráce, ve výchovném filmu kubánské televize z roku 2001 probírá celou dějovou osnovu tohoto baletu. Následují fotografie, plakáty, obrazy i poštovní známky, věnované baletu Giselle a Alicii Alonso. Druhé DVD přináší scény z baletu, zaznamenané v několika časových odstupech. Černobílé snímky z roku 1963 a 1968 zachycují Alicii Alonso a jejího parnera Azarije Pliseckého (bratra Maji Plisecké) ve scénách z prvního a druhého dějství baletu. Videozáznamy kubánské televize představují Alicii Alonso, Jorge Esquivela a Antonia Gadese v prvním dějství (1978), poté Alicii Alonso s Vladimírem Vasiljevem ve zkrácené verzi celého baletu z roku 1980. Staré záznamy nesou stopy technické nedokonalosti, což jejich význam nikterak nesnižuje. Doprovodná publikace o 79 stranách z pera Pedro Simóna, ředitele Národního muzea tance v Havaně a šéfredaktora časopisu Cuba en el Ballet, přináší kritiky, dopisy, fotografie a chronologii díla.

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější