Astrid Varnay: Astrid Varnay zpívá Wagnera

Astrid Varnay – soprán, Austrian Symphony Orchestra, Columbia Symphony Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Philharmonia Orchestra, Hermann Weigert, Erich Leinsdorf, George Sebastian. Text: A, I. Nahráno: 1942 – 1954. Vydáno: 2006. TT: 74:11. AAD, digitally remastered. 1 CD IDIS 6502.

Wagnerovské studiové nahrávky Astrid Varnay připomínají mistrovské umění této legendární pěvkyně, jejíž aktivní vrcholová kariéra trvala neuvěřitelných 55 let! Po triumfálním debutu v roli Sieglindy (Valkýra) v Metropolitní opeře v roce 1941 (jako záskok za Lotte Lehmannovou) slavila právě v dramatických sopránových partech Wagnerových heroin po sedmnáct let úspěchy v bayreuthské Mekce, byla hvězdou Metropolitní opery a dalších předních scén. O technických základech jejího sopránu, které jí dala matka, koloraturní sopranistka Maria Javor, svědčí i to, že v roce 1969 „bez úhony“ přešla k mezzosopránovému oboru a dalších deset let se stala nejuznávanější představitelkou Klytaimnestry a Herodiady. Pro nás je dozajista zajímavé, že se stala uznávanou představitelkou Kostelničky a opakovaně se podílela na nahrávkách Jenůfy (v němčině, angličtině i češtině) – v roce 1968 (Covent Garden) a 1970 (Bavorský rozhlasový orchestr) pod taktovkou Rafaela Kubelíka, v roce 1972 s Jánosem Kulkou a Vídeňskou státní operou a konečně i roku 1974 s Johnem Nelsonem (MET). Už před šesti lety vyšlo u Deutsche Grammophon třídílné album, které dokumentuje mimořádné interpretační schopnosti Varnay ve větší šíři (včetně Wagnerových písní pro Mathildu Wesendonck, kreací z Verdiho oper, ba i Beethovenovy árie Ah! perfido) – viz HARMONIE 3/2004. Vydavatelství Idis se na jediném CD soustředilo na výkony Varnay ve Wagnerových operách z klíčových let z let 1942 – 1954, kdy patřila k absolutní světové špičce. Díky velmi dobře zvládnutému remasteringu se můžeme kochat jejím pevným zvučným a zároveň tvárným hlasem, s nímž dosahovala hutných fortissim bez tlaku a dovedla ho i ztišit do měkkých pianissim jako Senta, Alžběta, Elsa, Sieglinda, Brünnhilda nebo Isolda. Většina nahrávek vznikla pod taktovkou Hermanna Weigerta, který jí byl na počátku spolehlivým hudebním učitelem a později i životním partnerem. Je škoda, že nahrávku provází jen velmi skrovně vypravený booklet, který se omezuje pouze na základní údaje o jednotlivých hudebních číslech bez uvedení role a upřesnění příslušné části opery. Informace o Varnay v italštině a angličtině je hodně stručná, navíc s chybami a nepřesnostmi v anglickém překladu. To však nemůže nic změnit na tom, že pěvecké umění a pojetí Wagnerových rolí je v podání Astrid Varnay stále skvostným vzorem a inspirací.

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější