Karita Mattila, Marjana Lipovšek, Jerry Hadley, Jorge Pita, Robert Holl, Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor, Maurizio Pollini – klavír, Wiener Philharmoniker, Orchestra del Teatro alla Scala, Claudio Abbado – dirigent. Režie: Franz Kabelka (Mozart&Schubert), Hugo Käch (Brahms), Jean-Pierre Ponnelle (Rossini). DVD Produkce: Roland Ott. Text: A, N, F. Nahráno: 1 11. 1986 Musikvereinsaal, Vídeň (Mozart&Schubert – live), 5/1976 Musikvereinsaal, Vídeň (Brahms – live), 7 – 8/1972 a 8 – 9/1981 Teatro alla Scala, Milán (Rossini, natočeno Ateliérem Dürer, Salcburk). Vydáno: 2008. TT: 78:12, 64:20. Obraz. formát: NTSC/Colour/4:3 – PAL compatible. Zvuk. formát: PCM Stereo/DTS 5.1. 2 DVD Deutsche Grammophon 073 4442 (Universal Music).
Mimořádná hudební inteligence a talent italského dirigenta Claudia Abbada umožnily tomuto umělci od mládí stát u důležitých úkolů. Začínal v milánské La Scale a zanedlouho se ujal také řízení Vídeňské filharmonie. Výborně se uplatnil nejen v operních dílech, zejména italských z 19. i 20.století, ale zaujal také vynikající prací s orchestry (záhy po Vídni debutoval také v Berlíně). Vždy ho zajímala soudobá hudba a mladí umělci, počátkem 70. let tedy vytvořili spolu s klavíristou Mauriziem Pollinim koncertní cyklus „Musica del nostro tempo“, v němž podporovali uvádění soudobé hudby společně s díly klasiků. Z této spolupráce byl pořízen live záznam koncertu ve vídeňském Musikvereinsaalu v květnu 1976, kde Claudio Abbado spolu s Vídeňskými filharmoniky provedl Brahmsův 2. klavírní koncert s tímto sólistou. Špičkové mistrovství obou umělců zprostředkuje nahrávka tak sugestivně, že časový odstup více než třiceti let je zcela smazán. Maurizio Pollini podává Brahmsovu kompozici tak úchvatně, precizně a přesto neokázale, že přes některá úskalí obrazového ztvárnění koncertu (například střídání podhledu hrajících rukou tu zleva, tu zprava v 1.větě nebo absence pohledu na klavír v úvodu) upoutá posluchače nahrávka natolik, že začne vnímat pouze úžasnou souhru sólisty a dirigenta. Zdánlivě tázavé pohledy Maurizia Polliniho a jeho stoprocentní virtuózní technika, zmiňme alespoň náročné střídavé rytmy ve 3. větě, propojené obrazově s maximálně soustředěným, ale klidným a do posledního detailu propracovaným gestem rukou i výrazem dirigentova obličeje, by stačilo samo o sobě jako dokument výjimečné interpretace. Ačkoli Abbadovy aktivity jsou dodnes velmi pestré a i navzdory zdravotním obtížím nekončící, k loňským 75. narozeninám dirigenta je dvojalbum DVD velmi hodnotným dárkem. Kromě Brahmsova koncertu najdeme na albu ještě duchovní koncert z Vídně s díly W. A. Mozarta a Franze Schuberta (1986) s výbornými výkony sólistů v čele s Karitou Mattilou a dvě Rossiniho předehry z La Scaly realizované režisérem Jeanem-Pierrem Ponnellem : z roku 1972 působivé záběry na mladého soustředěného dirigenta v divadelním orchestřišti a z roku 1981 – tam je ovšem hudba obrazově doprovozena výhradně záběry slavného divadla.
Body: 5 z 6