Michal Kaňka – violoncello, Jaromír Klepáč – klavír . Text: A, N, F. Nahráno: 2. listopadu a 15. prosince 2009, Praha. Vydáno: 2010. TT: 63:59. DSD. 1 CD Harmonia Mundi – Praga digitals 250264.
Z produkce firmy Harmonia mundi-Praga Digitals přišla – po nahrávce skladeb Ernsta Blocha v interpretaci Michala Kaňky a Miguela Borgese Coelho z roku 2009 – snímek skladeb pro violoncello a klavír Dmitrije Šostakoviče, který Michal Kaňka natočil s Jaromírem Klepáčem několik měsíců předtím, v listopadu a prosinci 2009. Obsahuje Šostakovičovu cellovou sonátu , jež svým vznikem roku 1934 spadá do skladatelova avantgardního období, „ztrestaného“ po premiéře opery Lady Macbeth, dvě skladby pro violoncello a klavír, které jsou úpravou z neopusované Baletní suity č. 2 , a Šostakovičovo vůbec poslední dokončené dílo, Sonátu pro violu op. 147 , kterou ruský violoncellista Daniil Šafran upravil pro violoncello. Jak informuje Pierre E. Barbier v bookletu, nezvolil však Michal Kaňka Šafranovu úpravu, nýbrž „přes technické obtíže, které to přináší“ hraje původní zápis, určený viole, transponovaný do cellové polohy. Michal Kaňka ovládá svůj nástroj dokonale a s Jaromírem Klepáčem tvoří dvojici, v níž se jeden na druhého mohou spolehnout. Čistý tón, bezpečná intonace, plynulá kantiléna cella, rytmická jistota souhry, a v neposlední řadě i samotná dramaturgie, zahrnující ve třech dílech čtyřicet let Šostakovičovy tvorby s jejím završením v poslední větě violové sonáty, v níž na pozadí materiálu Beethovenovy Mondscheinsonate v klavíru skladatel vzdal poctu svému mistru a vzoru a zkomponoval jakýsi svůj hudební epitaf, jsou dalším velmi zdařilým titulem této edice.
Body: 5 z 6