Emilio de‘ Cavalieri – Rappresentatione di Anima et di Corpo

Chudák Emilio de' Cavalieri (1550-1602) před čtyřmi stoletími nevěděl, kolik potíží nadělá gramofonovým firmám, které budou chtít vydat jeho nejznámější dílo Rappresentatione di Anima et di Corpo. První problém je délka, při největší vůli se na jedno CD nevtěsná 82 minut. Dříve by si s tím dirigenti nedělali žádnou hlavu a sem tam by pár minut škrtli v partituře. Jenže dnes, v době autentické interpretace, by to byl těžký hřích, a to si žádný dirigent-specialista nedovolí. Problém číslo dvě je, kam toto dílo římského rodáka zařadit. Rappresentatione je a není jedna z prvních oper, alegorické oratorium či duchovní drama. Třetí potíž je, kam zařadit jeho jméno v abecedním pořádku, pod C (Cavalieri), nebo pod D (de' Cavalieri)? Kdybych byl prodavačem cédéček, tak byl dal toto úhledné album asi mezi opery a měl bych pro to důležité argumenty.

De' Cavalieri patří společně s Perim a Caccinim mezi první operní skladatele. Rappresentatione byla poprvé provedena v roce 1600 v Římě v kostele svatého Filippa Neri. Během představení se nejen zpívalo a hrálo, ale i tancovalo podle určitých režijních pokynů samotného skladatele. V předmluvě Cavalieri uvádí, že skladba může být hrána v divadle nebo sále do 1000 míst a herci mají být „s vkusem a rozdílně oblečeni“. Orchestr má být umístěn za jevištěm a podle místních možností. Cavalieri dává i přesné údaje o instrumentaci, basu a vokálních ozdobách. Libreto Agostina Manniho je didaktické a samozřejmě moralizující ve smyslu kontrareformace. Cavalieri navrhuje mezi třemi dějstvými hrát „intermedia“, což Pluhar také udělala (Susato, Vierdanck, van Wichel a Merula).

Všichni protagonistě jsou skvělí. Nejznámější je určitě Marco Beasley (Tělo), ale Holanďanka Johannette Zomer (Duše) si s ním v ničem nezadá. I menší role jsou dobře obsazeny a zvláštní zmínku si zaslouží orchestr L'arpeggiata , kde cinky přímo excelují. Christina Pluhar nejen s přehledem řídí, ale i hraje na theorbu a barokní harfu.

První provedení od roku 1600 byla pravděpodobně v roce 1949 v Cambridge, v roce 1971 byla opera provedena na Holland Festivalu a Pluhar představila ve scénickém provedení Rappresentatione toto léto na Flanderském festivalu v Bruggách. V tuto chvíli existují tři kompletní nahrávky, většinou staré, tato je bezesporu nejlepší.

Vydavatel: Alpha 065/distribuce Classic

Stopáž: 81:52

Nahráli: Marco Beasley, Johannette Zomer, Jan van Elsacker, Stephan MacLeod, L'arpeggiata, Christina Pluhar

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější