Frangiz Ali-Zadeh – klavír, Kronos Quartet. Produkce: Judith Sherman. Text: A. Nahráno: 8/2000, Skywalker Sound, Nicasio, 8/2001, Skywalker Sound, Nicasio. Vydáno: 2005. TT: 61:35. DDD. 1 CD Nonesuch Records 7559-79804-2 (Warner Music).
Přibližně před třemi lety jsem na stránkách HARMONIE pěla chválu na CD Shamans ázerbajdžánské klavíristky, skladatelky a zpěvačky Azizy Mustafy Zadeh. Teď se mi dostalo do rukou další velmi zajímavé CD jmenovkyně – Frangiz Ali-Zadeh , které je sice z jiného soudku, nicméně čerpá ze stejného zdroje – ázerbajdžánské tradiční hudby.
Frangiz Ali-Zadeh se narodila roku 1947 v Baku. Kompozici a klavír studovala na tamní konzervatoři u věhlasného Kari Karajeva. Ázerbajdžán, jakkoliv v té době patřící k Sovětskému svazu, byl naštěstí poněkud vzdálen provládním vlivům, a tak mohli studenti konzervatoře relativně svobodně tvořit pod vlivem nových technik západní Evropy a USA. Nová hudba měla na tvorbu Frangiz Ali-Zadeh obrovský vliv. Setkala se s ní už jako pianistka specializující se na druhou vídeňskou školu, Cage, Messiaena a další. Koncem sedmdesátých let nastává v její tvorbě zlom. Nová hudba otvírá dveře tradiční ázerbajdžánské hudbě s jejími formami a instrumentářem.
Profilové CD vydavatelství Nonesuch představuje celkem čtyři skladby Frangiz Ali-Zadeh. První z nich Oasis (1998) je druhým kvartetem napsaným pro Kronos Quartet . Zvuk smyčcového kvarteta je doplněn reálným zvukem kapající vody na začátku a konci jednověté skladby, doplněným houslovými pizzicaty. Tak jako se před poutníkem v poušti otevírá vysněná oáza, tak se i skladba postupně rozvírá a ukazuje celou šíři nástrojových barev a zvláštní, Orientem „cinknuté“ melodiky. Dvouvětý Apsheron Quintet (2001) je nejnovější skladbou, druhou na CD. Název je odvozen a inspirován krásou stejnojmenného poloostrova poblíž Baku. Zajímavá je především drnčivě zvonivá quasi santurová barva preparovaného klavíru. Následující Music for Piano (1989) je v podobném duchu jako skladba předchozí, včetně barvy klavíru evokující tradiční strunný nástroj tar. Na ploše necelých osmi minut představuje tři rozdílné styly a tři rozličné klavírní rejstříky. Mugam Sayagi („ve stylu mugamu“ z roku 1993) je prvním kvartetem napsaným pro Kronos Quartet a zároveň poslední skladbou CD. Přepisuje základní monofonní mugam (takzvaný mugam je azerbajdžánský modální systém, který přesně definuje intervalové paterny, řady a vedení melodického pohybu a rytmu) do polyfonní podoby smyčcového kvarteta. Používá neobvyklé nástrojové techniky, tak aby se přiblížily zvuku tradičních nástrojů, a dosahuje tím velmi originálního hudebního jazyka – moderního a nezaměnitelně ázerbajdžánského. Díky kompaktnosti každého z modů a tematickým kontrastům drží skladby velmi dobře pohromadě. Je znát, že skladatelka prošla školením Nové hudby. Tím a zvláště v kombinaci s tradiční ázerbajdžánskou hudbou je dána originalita a nezaměnitelnost jejích děl. Nejde o folklorismy, ale o vysoce moderní a krásnou hudbu s lyrikou, dynamikou, zajímavými barvami a rytmy.
Čím víc jsem CD poslouchala, tím víc se mi líbilo a doufám, že toto není poslední skladatelčin projekt. Rozebírat interpretační kvality skvělého Kronos Quartetu by bylo nošením dříví do lesa.
Vydavatel: Nonesuch Records/Warner Music
Stopáž: 61:35
EAN: 0075597980424
Nahráli: Frangiz Ali-Zadeh – klavír, Kronos Quartet
Body: 5 z 6