Wiener Philharmoniker, Pierre Boulez (č. 104), Christoph von Dohnányi (č. 12), Nikolaus Harnoncourt (č. 93, 103), Zubin Mehta (č. 22), Franz Welser-Möst (č. 26, 98). Nahráno live: 1972 (č. 22), 1991 (č. 12), 1996 (č. 104), 1998 (č. 26), 2009 (č. 93, 98, 103). Vydáno: 2009. Text: A. N. TT: 49:21, 59:44, 57:23. 3 CD WPH-L-H- 2009/1/2/3.
Vídeňští filharmonikové rozhodně nepatří mezi orchestry, které by si musely naříkat na skutečnou či domnělou krizi gramofonového průmyslu a čelit jí například publikováním nových nahrávek ve vlastní režii. V případě filharmoniků z města nad Dunajem je tomu právě naopak: o jejich nejnovější audio a video snímky mají zájem nejpřednější světové gramofonové společnosti, a o to více potěší, že se vedení orchestru v závěru jubilejního haydnovského roku 2009 rozhodlo vydat trojdiskovou kompilaci s nahrávkami sedmi Haydnových symfonií, pořízených v rozpětí téměř čtyřiceti let (1972 – 2009). Dvougenerační časový záběr umožňuje sledovat konstantně vysoké umělecké kvality orchestru, ale pohlédnout i do proměny interpretačního stylu nejtradičnějšího vídeňského repertoáru, jehož páteří Haydnovy symfonie bezpochyby jsou. Nejstarší snímek, pod nímž je podepsán absolvent Vídeňské hudební akademie Zubin Mehta , pochází z roku 1972 a je na něm zaznamenána Symfonie Es dur Hob. I:22 Filosof . Přestože se jako v případě ostatních snímků jedná o živý záznam, posluchač u devětatřicet let starého snímku ocení kromě kvalitního stereo sejmutí zvuku a až na těžkopádný menuet přirozená tempa, precizní práci s jednotlivými hlasy a nádherná hornová sóla v první větě. O téměř dvacet let později vznikla pod taktovkou Christopha von Dohnányiho nahrávka rané třívěté Symfonie E dur Hob. I:12 v plném obsazení smyčcového orchestru, s cembalem coby continuem a na rozdíl od mnoha současných snímků z produkce souborů specializovaných na starou hudbu s přirozeným tempovým plánem. V roce 1998 vznikla nahrávka Symfonie d moll Hob. I:26 Lamentatione , kterou se všemi repeticemi nahrál Franz Welser-Möst , který je podepsán i pod snímkem Symfonie B dur Hob. I:98 , pořízeným na festivalu v Luzernu (původně měl koncert a z něj pořízený snímek dirigovat Nikolaus Harnoncourt, kterého však pro nemoc nahradil dnešní hudební ředitel Vídeňské státní opery Welser-Möst). Výborný snímek 98. symfonie s kladívkovým klavírem coby continuem, půvabnými rubaty a smyčcovými sóly ve finále se zjevně inspiroval harnoncourtovským interpretačním přístupem. V podstatě nejnezajímavějším snímkem je nahrávka Haydnovy poslední Symfonie D dur Hob. I:104 , kterou v roce 1996 v abonentních koncertech filharmoniků uvedl jejich pravidelný host Pierre Boulez . Sterilnější, odtažitější a nezáživnější snímek Haydnova opus finis patrně filharmonikové nepořídili. Hyperobjektivnost Boulezova přístupu je do uší bijící hlavně ve srovnání se dvěma živými snímky ze zahajovacího koncertu festivalu Wiener Festwochen v květnu 2009, které ve vídeňském Konzerthausu pořídil Nikolaus Harnoncourt (z koncertu chybí jen Clemensem Hagenem zahraný Violoncellový koncert D dur). Snímky Symfonie č. 93. a č. 103 , doplněné ještě dirigentovou kratičkou a vtipnou promluvou, v níž odhaluje folklorní kořeny tematického materiálu Haydnovy předposlední symfonie a utahuje si i z autentické provozovací praxe, jsou živými audiodůkazy, kolik toho Haydnovy symfonie unesou: všudypřítomná rubata, tanečně opojné zhoupnutí v kontrabasech na první době v prvním tématu vstupní věty 93. symfonie, dynamická variační věta Andante 103. symfonie anebo virtuózní intráda na začátku téže symfonie, která účastníkům v sále brala dech, strhávají z uší představy Papá Haydna a rozhodně vám neumožní pustit si tyto nahrávky v autě nebo v MHD. Kapitolou samou o sobě jsou Harnoncourtovy interpretace Haydnových menuetů – jsou bezkonkurenční a pokud jim podlehnete, budete se u jiných nahrávek navždy nudit. Vrcholem vydařené filharmonické kompilace, která byla až na snímky symfonií č. 93, 98 a 103 pořízena v sále Musikverein, je tak prostřední z trojice CD, přinejmenším kvůli němuž stojí za to si tři desky v luxusním černém boxu s poutavým textem prof. Biby v bookletu pořídit.
Body: 5 z 6