Franz Lehár – La Veuve Joyeuse

Véronique Gens, Ivan Ludlow, Magali Léger, Francois Le Roux, Gordon Gietz, David Lefort ad., Orchestre et Choeurs de l‘Opéra de Lyon, Gérard Korsten – dirigent, Macha Makeïeff – scéna, kostýmy, dialogy, Thomas Stache – choreografie, Alan Woodbridge – sbormistr. Režie: Gérard Korsten. Text: F, bez bookletu. Nahráno: 21. – 23. 12. 2006, Opéra de Lyon, Lyon. Vydáno: 2009. TT: 129:00. Obraz. formát: 16:9 Colour NTSC system/PAL compatible. Zvuk. formát: 2.0 PCM Stereo/DTS 5.0 surround. 1 DVD Virgin Classics 50999 696 1369 2.

Lehárova Veselá vdova patří už celé století do zlatého fondu operety a názvy písní jako Viljo, ó Viljo nebo U Maxima jsem znám evokují okamžitě známé melodie nejen v myslích milovníků tohoto žánru. Franz Lehár (1870 – 1948) se stal nejznámějším operetním skladatelem 20. století a Veselá vdova premiérovaná ve Vídni roku 1905 prakticky odstartovala jeho hvězdnou kariéru. Za mimořádnou melodickou invencí rodáka z Komárna je možno vysledovat stopy Lehárova učitele na Pražské konzervatoři – a nebyl jím nikdo menší nežli Antonín Dvořák. On byl vlastně první, kdo rozeznal u mladého studenta kompoziční talent a Lehár po prvních raných dílech v klasické formě nakonec plně uplatnil své vlohy s úspěchem až v operetě. Kromě Veselé vdovy, která se těší zájmu nejen v původní podobě z roku 1905, ale také díky zdařilé úpravě pro pařížskou premiéru v roku 1909, žijí dodnes i další díla, především Země úsměvů či Paganini. Francouzskou verzi Veselé vdovy si logicky vybrali tvůrci v Opéra de Lyon a jejich inscenace z konce roku 2006 odpovídá jak autorskému duchu počátku 20. století, tak současným požadavkům na moderní hudební divadlo. Úpravám dialogů se zde věnovala M. Makeïeff, vtiskla však svůj výrazný rukopis také esteticky stylové scéně a dobovým výtvarně zajímavým kostýmům. Korunou inscenace je vysoce kvalifikovaný výběr hlasově vynikajících sólistů v čele s představitelkou Missie Palmieri sopranistkou Véronique Gens , jejím partnerem Princem Danilem ztvárněným charismatickým Ivanem Ludlowovem , ale i druhým párem protagonistů – Nadiou v podání křehké, ale hlasově velmi fundované Magali Léger a jejím milencem Camillem s tenorem Gordona Gietze , jenž z celé bezchybné čtveřice působí nejvěrohodněji. Svěží hudba v podání orchestru a sboru lyonské opery pod vedením Gérarda Korstena , výborné výkony pěvecké i taneční a bezesporu i rytmický spád děje jsou zcela vyvážené a osvěžující. Jedinou chybou, kterou nelze přehlédnout, respektive přeslechnout, je občasný poněkud nepochopitelný výkyv v dynamice i kvalitě zvukového záznamu. Obávám se, že tvůrci DVD při přípravě záznamu velmi inspirativního představení věnovali výběru zvukové režie o něco menší pozornost, než jiným složkám.

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější