Georg Philipp Telemann: Flétnové kvartety

Musica Antiqua Köln, Reinhard Goebel. Produkce: Marita Prohmann a Ludwig Rink. Text: A, N, F. Nahráno: 5/2004, vysílací sál Deutschlandfunk, Kolín nad Rýnem. Vydáno 2005. TT: 70:02. DDD. 1 CD Archiv Produktion 477 5379 (Universal Music).

Nejnovější snímek Goebelova souboru hráčů na autentické nástroje je už jeho osmým telemannovským CD a zároveň první soubornou nahrávkou kvartetů s flétnou z TWV 43. Osm vybraných komorních kompozic pro tři melodické nástroje a continuo znovu a důrazně potvrzuje Telemannovo kompoziční mistrovství, Goebelovu invenci, pečlivost i důslednost v přípravě nahrávky a svrchovanost interpretačních dovedností jednotlivých instrumentalistů. Charakter vesměs čtyřvětých v průměru desetiminutových skladeb s ustáleným tempovým sledem vět pomalu – rychle – pomalu – rychle (v některých případech úvodní pomalá věta chybí) osciluje mezi typem „sonáty“, v níž jsou melodické hlasy vedeny samostatně a rovnoprávně, a typem „na způsob koncertu“, kde se nástroje postupně sólisticky vydělují z přísně kontrapunktujícího bloku a forma je členěna ritornely. Vzájemné přebírání sólové linky a zvukové kombinace přítomných různorodých nástrojů vytvářejí bezpočet příležitostí pro detailní promyšlení a vybroušení interpretace. Výsledek je skvělý a nabízí posluchači opravdový zážitek z krásy. Ansámbl je dokonale „naladěn“, dýchá a cítí společně. Oživuje Telemannův zápis jako živoucí tkáň, dostatečně elastickou pro permamentní vnitřní agogické a výrazové finesy a zároveň přirozeně a bezchybně kompaktní v souhře. Okouzlující „nekonečné“ legatové pásmo volných vět udržuje v napětí continuo, ale tato funkce může být svěřena i sólistům, když „nárazy“ continua přinášejí duši pohnutí, a to jak zvýšením zvukové hladiny, tak pianissimem, a stvrzují zároveň křehkost i pevnost celé stavby. Skladatelovu náladovou invenci, věrně zachycenou i nadpisy některých jednotlivých vět (Affettuoso , Dolce , Soave , Spirituoso ), předávají interpreti jako intenzivní zážitek, umocněný opět nově zaznívajícími barevnými světy „starých“ nástrojů, a virtuozita provedení koncertantních pasáží se stává samozřejmou a sebevědomou součástí díla. Realizovaná nahrávka je skutečným darem posluchači.

Vydavatel: Archiv Produktion/Universal

Stopáž: 70:02