Gioacchino Rossini – Il barbiere di Siviglia

Nicola Monti, Giorgio Tadeo, Gianna d0˜Angelo, Renato Capecchi, Carlo Cava, Giorgio Giorgetti, Gabriella Carturan, Coro dell0˜Opera Nazionale Italiana, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Bruno Bartoletti. Produkce: Elsa Schiller. Text: A, N, F. Nahráno: 6/1960, Herkules Saal, Mnichov. Vydáno: 1961. TT: 66:40, 64:15. ADD. 2 CD Deutsche Grammophon 4775634 (Universal Music).

Nahrávka Rossiniho Lazebníka sevillského , která vychází v edici Opera House (ta nabízí operní snímky, které nebyly dlouho k dispozici nebo dosud na CD vůbec nevyšly), nepatří k nejznámějším. Snímek z roku 1960, natočený v Mnichově, je ve stínu slavné nahrávky s Titem Gobbim a Marií Callas i některých dalších kompletů. Rozhodně ale patří k velmi povedeným zvukovým ztvárněním Rossiniho komické opery. Při poslechu je totiž okamžitě jasné, že se hraje italská buffa, a to nejen v hudebním, ale v dramatickém slova smyslu. Z nahrávky srší vtip, ironie a pointy, aniž by jakkoli trpěla krása, lehkost a plynulost zpěvu i orchestrální hry. Velkou zásluhu na tom bezesporu má dirigent Bruno Bartoletti (narozen 1926, během své kariéry se podílel mimo jiné i na řadě světových a evropských premiér děl dvacátého století), pod jehož vedením předvádí Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu brilantní, elegantní a vypracovanou hru. Z výhradně italského obsazení jsou báječní zvláště představitelé Figara a Rosiny. Ve své době významný barytonista Renato Capecchi mazaného lazebníka rozkošně rozehrává. Už vstupní árie, která bývá v podání některých pěvců vypočítána spíše na patos a čistě vokální efekt, je v Capecchiho podání hereckým kouskem. Capecchi virtuózně žongluje se slovy, jeho dikce je zřetelná, ale „mluva“ a zpěv jsou u něj ve vzácné jednotě. Potěchou pro uši je i Rosina sopranistky Gianny d0˜Angelo, která se narodila v Connecticutu jako Jane Angelovich rodičům jugoslávského původu. V době nahrávky jí bylo 26 let a později s úspěchem vystupovala v Metropolitní opeře. Její jasný, pružný hlas zdolává lehce a přirozeně úskalí partu (zpívá sopránovou verzi), předvádí nádherné výšky a k tomu dává Rosině vtip a mladistvý šarm. Technicky o něco méně suverénní, ale pořád ještě velmi dobrý je představitel hraběte Almavivy, tenorista Nicolo Monti. Kvalitní ansámbl doplňují Giorgio Tadeo jako Bartolo, Carlo Cava jako Basilio a Gabriella Carturan jako Berta. Škoda, že booklety v této edici jsou skromné a neobsahují ani informace o skladateli a díle, ani libreto, pouze stručné přiblížení jednotlivých výstupů. Umělecky vzato má však Lazebník z roku 1960 (zvukově navíc patřičně vylepšený) přednosti, kterými se leckterá mladší nahrávka pochlubit nemůže: humor a švih.

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější