Kammersymphonie op. 9 Arnolda Schönberga je dílem, které svým zvukem, harmonií i formou boří tradici, ale zároveň na ni navazuje. Tento paradox je zřejmý už v samotném názvu díla – jak může být symfonie, forma určená do té doby výhradně orchestru, „komorní“? Schönberg se tímto problémem intenzivně zabýval – dílo původně napsané pro 15 sólových hráčů sám později několikrát přepracoval pro různá obsazení. My se však na tomto CD setkáme s jinou úpravou pro pět nástrojů, kterou vytvořil Schönbergův žák a přítel Anton Webern. Hyperion Ensemble interpretuje dílo velice romanticky a zároveň podtrhuje polyfonní sazbu a předivo celé jednověté skladby. Komorní symfonii rámují dva cykly Gustava Mahlera, které tvoří základní pilíř písňového repertoáru. Kindertotenlieder jsou většinou prováděny s orchestrem, zvyklí jsme zvláště na mohutný zuřivý zvuk orchestru v páté závěrečné písni In diesem Wetter . Mahlerova verze s klavírem však dává vyniknout jiným stránkám díla; mnohem více nám dochází souvislost s celou velkou tradicí německé písně. Méně je naopak „zahalen“ zpěvák, který se zde nemůže skrýt za hutný orchestrální zvuk. Mladý německý barytonista Christian Gerhaher tak může o to zřetelněji demonstrovat své umění, jeho hlas je jemný a hutný zároveň, jeho přednes je nesmírně vyzrálý a inteligentní. Zpěvák výborně frázuje a odměřuje velice střídmě prvky romantického zatěžkávání, kterého jsme bohužel tak často při interpretaci Mahlera svědky. Výborným spoluhráčem je klavírista Gerold Huber .
Ranější Mahlerův písňový cyklus Lieder eines fahrenden Gesellen slýcháváme rovněž v původní skladatelově verzi s klavírem nebo s orchestrem. Zde je uslyšíme v přepracované podobě pro komorní orchestr. Naprosto nová a nezvyklá zvukovost dodává cyklu nový nádech, někdy pregnantnější, jindy téměř připomínající vídeňské kavárny (například místa violoncella s klavírem či klarinetu s klavírem). Autorem úpravy je Arnold Schönberg, jehož vlastní dílo, ale v cizí úpravě jsme právě na CD vyslechli. Tím se uzavírá kruh a na třech známých dílech a jejich úpravách je nastolen jeden z hlavních problémů hudby přelomu století. Výborný dojem z celého CD kazí jen málo podrobný booklet, v němž se nedočteme nic o úpravách, o Antonu Webernovi, ani nezjistíme obsazení souboru Hyperion Ensemble.
Vydavatel: Arte Nova / BMG
Stopáž: 59:29
Nahráli: Christian Gerhaher – baryton, Gerold Huber – klavír, Hyperion Ensemble
Body: 5 z 6