Klavírní koncert je již svědkem zmiňovaného Ligetiho stylového přerodu. Z neznatelného rytmického „chvění“ mnoha nezávislých instrumentálních hlasů v minulých skladbách zde najednou zaznívají jasně akcentovaná rytmická pásma a zřetelné melodické linie probíhající v jakýchsi granulovaných kvantech. Kromě extrémních nároků na sólového pianistu spočívá výzva kompozice zejména směrem k precizní rytmické artikulaci. Asko Ensemble působí v tomto směru extrovertněji, dravěji než Schönberg Ensemble, což je jistě dáno samotným charakterem hudby, ale celkově se tato vlastnost promítá hlavně do zvuku, ostrého, přesně cíleného.Mysteries of the Macabre je suitou tří árií policejního ředitele z opery Le Grand Macabre (1991). Mužský hlas v této nově zinstrumentované partituře nahradila trubka. Skladba působí na CD jako regulérní „bonus“ a to i přesto, že její provedení (hlavně v úsecích s lidskými výkřiky) bere místy dech. Svou závažností však tato suita nedosahuje kvalit ostatních skladeb.
Poslední poznámka míří ke zvukové kvalitě alba, která je výjimečná. Při skvělém a vyrovnaném zvukovém obrazu ansámblu i sólistů lze totiž vnímat i nejjemnější zvukové detaily vázané na jednotlivé nástroje, a to včetně přirozených „ruchů“. Takovéto pojetí zvuku vlévá celému albu obrovsky živou atmosféru, která při soustředěném poslechu působí – prostě magneticky.
Vydavatel: Teldec Classics / Warner Music
Stopáž: 64:05
Nahráli: Pierre-Laurent Aimard – klavír, Peter Masseurs – trubka, Schönberg Ensemble, Asko Ensemble, Reinbert de Leeuw
Body: 5 z 6