Ivan Kusnjer – Operní recitál

Ivan Kusnjer – baryton, Božena Effenberková – soprán, Tomáš Klimo – soprán, Orchestr Smetanova divadla v Praze, Orchestr Státní opery Praha, Orchestr opery Státního divadla v Brně, Petr Vronský, Jan Štych, Jiří Pinkas – dirigent . Text: Č, A. Nahráno: 1986 studia Československého rozhlasu v Praze a 1981–1982 v Brně, 1996 studia Českého rozhlasu v Praze. Vydáno: 2012. TT: 78:56. 1 CD Radioservis CR0632-2.

Barytonista Ivan Kusnjer je dnes právem řazen k tomu nejlepšímu, co česká hudební scéna za posledních třicet let přinesla. Od počátku svého působení v Ostravě a v Brně, které zahájil po studiích na HAMU, a úspěších na mezinárodních soutěžích, rozvíjel své pěvecké umění nezměrnou pracovitostí, jenž jeho velký talent vždy doprovázela. Kusnjer není jen špičkovým pěvcem, ale jeho operní postavy a koncertní výkony jsou obdařeny mimořádným vcítěním, bezchybnou dikcí a na operní scéně doprovázeny i sympatickým hereckým projevem. Po léta je Ivan Kusnjer neodmyslitelně spjat s pražským Národním divadlem, kde vytvořil desítky rolí českého i světového repertoáru. Právem je držitelem mnoha ocenění, prestižní Ceny Thálie získal již třikrát – v roce 1994 za Prolog a Tonia v Leoncavallových Komediantech , v roce 1997 za Krále v Osmi písních pro šíleného krále autora Petera Maxwella Daviese a v roce 2001 za postavu Voka Vítkovice ve Smetanově Čertově stěně . V témže roce obdržel také Evropskou cenu Gustava Mahlera a v roce 2002 byl dvakrát nominován na cenu Grammy za nahrávku Janáčkovy Šárky . Kompilace operních rozhlasových nahrávek z let 1981–1996 je dílem zasvěceného operního znalce Jana Králíka, který opatřil booklet charakeristikou Kusnjerova uměleckého působení a výčtem jeho bohatého repertoáru. Úvod patří Leoncavallovým Komediantům , Rossiniho Lazebníku sevillskému , Donizettiho Lucii z Lammermooru a pokračuje Wagnerovým Tannhäuserem , u nás prakticky neznámou operou Upír Heinricha Marschnera, Verdi je zastoupen Trubadúrem , Donem Carlosem , Rigolettem (mimo jiné krásný duet z 2. dějství s báječnou Boženou Effenberkovou), OtellemFalstaffem , následuje Andréa Chénier Umberta Giordana, Čajkovského Piková dáma a na závěr Smetanova Čertova stěna a Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky . Kusnjer zpívá všechny české i originální texty bezchybně s patřičným prožitkem, jen orchestrální doprovod není vždy náležitě precizní a jistý dluh zanechal i přes remastering dobový zvukový záznam.

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější