Societas Incognitorum, Eduard Tomaštík – umělecký vedoucí, Barbara Maria Willi – spinet. Produkce: Libor Mathauser. Text: Č, A. Nahráno: 2. – 4., 9. 7. 2007, kapitulní síň bývalého premonstrátského kláštera (dnes Vojenská nemocnice), Brno. Vydáno: 2007. TT: 73:54. DDD. 1 CD Rosa Classic RD 1639 (distribuce Rosa). Alternativa: Singer Pur (Ars Musici 1262).
Po čtyřech nahrávkách zapomenuté hudby barokních Čech obrátila Societas Incognitorum pozornost k hudbě renesanční. Výsledkem jejich úsilí je promyšlený výběr z bohatého materiálu sbírek „Harmoniae morales“ a „Moralia“ Jacoba Handla Galla (1550 – 1591). Skladatel v nich reagoval na výzvy přátel ke komponování na světské texty. Gallovou osobitou uměleckou odpovědí jsou sice světské skladby madrigalového charakteru, nicméně textovou předlohu netvoří rozpustile lascivní témata, nýbrž mravoučné a vtipné sentence z nepřeberného dědictví antické a středověké latinské literatury. Gallus stačil za svůj krátký život zhudebnit stovku takových textů a dle dobových svědectví měl v plánu vytvořit další. Čtyřhlasé „Harmoniae morales“ vyšly tiskem v Praze ve třech knihách v letech 1589 – 1590, „Moralia“ pro 5 – 8 hlasů vydal z pozůstalosti skladatelův bratr Georg Handl roku 1596 v Norimberku.
Societas Incognitorum není první ansámbl, který se pokusil interpretačně uchopit Gallova moralia. První ukázky se objevily již před více jak čtyřiceti lety na LP díky Pražským madrigalistům a nedávno se celý korpus skladeb dočkal dokonce kompletní nahrávky v podání německého souboru Singer Pur. Nutno říci, že až díky nejnovější nahrávce Societas Incognitorum je možno si plně uvědomit a docenit Gallovo kompoziční mistrovství. Moralia sama o sobě totiž představují „surový“ materiál, ke kterému je třeba přistupovat hravě a kreativně, jinak ztratí velkou část svého účinku. Ansámbl proto zachází s formou skladeb velmi volně, snaží se vystihnout mnoho výrazových poloh jednotlivých textů, aniž by ovšem ztrácel na intonační jistotě a kompaktním zvuku. Vynikajícím dramaturgickým prvkem je rovněž zapojení instrumentálních skladeb bratří Hasslerů a Jana z Lublina v podání cembalistky Barbary Marii Willi.
Nejnovější nahrávka souboru Societas Incognitorum s uměleckým vedoucím Eduardem Tomaštíkem tak představuje šťavnatou alternativu k akademicky suchopárnému „singerpurismu“ a názorně ukazuje, že i dnešní posluchač se může skvěle pobavit v kruhu pražských humanistů konce 16. století. Vedle vynikající interpretace mu k tomu pomáhá precizně vybavený booklet s překlady a komentáři. Doufejme, že tento výlet páně Tomaštíka do 16. století nezůstane osamocen. Byla by to škoda.
Body: 6 z 6 – tip Harmonie