James Galway – My Magic Flute

(Mozart)

James Galway – flétna, dirigent, Jeanne Galway – flétna, Catrin Finch – harfa, Sinfonia Varsovia. Produkce: Matthias Spindler. Text: A, N, F. Nahráno: 1/2006, Studio Witolda Lutosławského, Polský rozhlas, Varšava. Vydáno: 2006. TT: 73:46. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 6233 (Universal Music).

Vlna pestrobarevného třpytivého zboží všeho druhu, která v mozartovském roce 2006 zaplavila hudební trh, strhla k „výročnímu“ projektu také renomovaného, dnes už téměř sedmdesátiletého profesionála Jamese Galwaye . Vznikl soubor čerstvých nahrávek, balancujících ovšem na hranici mezi domácí hudební zábavou a aranžérsko-interpretační parodií, nazvaný (jak také jinak) Moje kouzelná flétna . Pouze v prvním čísle alba se Galway spolu se suverénní Catrin Finch (harfa) představil původní Mozartovou skladbou, Koncertem pro flétnu, harfu a orchestr C dur, K 299 , zbytek času vyplnil nesourodý konglomerát úprav, při jejichž interpretaci Galwaye podpořila již zmíněná harfenistka (AndanteKlavírního koncertu c moll, K 467 , v úpravě Andrease N. Tarkmanna pro flétnu, harfu a orchestr; Téma s variacemi , Andante grazioso , z Klavírní sonáty A dur, K 331 ) a posléze také interpretova manželka, flétnistka Jeanne Galway (Magické flétny , potpourri na témata Mozartových skladeb pro dvě flétny a orchestr sestavené Davidem Overtonem, a Rondo alla TurcaKlavírní sonáty A dur, K 331 v úpravě pro dvě flétny a orchestr stejného aranžéra). Jediným Galwayovým samostatným číslem je árie Zaidy Ruhe sanft, mein holdes Leben z prvního dějství Mozartova stejnojmenného singspielu K 344 v úpravě Matthiase Spindlera pro flétnu a orchestr. Výkon flétnisty si i přes dosažený věk udržuje dobrý technický standard, zmizela ovšem pověstná hebkost, lehkost, krása a citlivost tónu. Galwayův „hlas“ je dnes už nepříjemně ostrý s nápadným vibratem a patrnými intonačními problémy (například 2. věta Koncertu pro flétnu a harfu). S těmito vlastnostmi koresponduje bohužel i druh zvoleného repertoáru – není totiž co poslouchat.

Rozsáhlá, více než dvacetiminutová třívětá kompozice Magické flétny, proponovaná jako cesta světem oblíbených mozartovských melodií, počíná předehrou ke Kouzelné flétně a posléze přicházejí citáty z Figarovy svatby , Dona GiovannihoCosì fan tutte , z instrumentálních koncertů, kvartetů, sonát, z Malé noční hudby , Rekviem etc. Těsně propojované i přepojované melodie vylepšované značně jednotvárnými virtuózními „ozdobami“ jsou odehrávány zcela mechanicky, a tak posluchače nad hladinou nudy podrží snad jen snaha rozpoznat co nejvíce Mozartových skladeb, zde ovšem spíše marnotratně vyplýtvaných střepů rozbité stavby. I přesto nepochybuji, že si i v tomto případě Galway najde řadu spokojených zákazníků.