Různí interpreti. Produkce: 3D Production, a. s. Text: Č. Nahráno: 1930?-?1943, Praha, Vídeň, Berlín. Vydáno: 2006. TT: 69:09. ADD. 1 CD Radioservis CR0340-2-331.
Edice Českého rozhlasu Fonogram vychází ze stejnojmenného rozhlasového pořadu Gabriela Gössela. Jejím posláním a náplní je vydávat archivní nahrávky nonartificiální (tedy populární) hudby z období před druhou světovou válkou. V její síti tak uvízly nahrávky Karla Hašlera, Oldřicha Nového, Ference Futuristy, R. A. Dvorského, E. F. Buriana i Vlasty Buriana a konečně i Jaroslava Ježka. CD prostě nazvané „Jaroslav Ježek: 1906?-?1942“ přináší unikátní a doposud neznámé zvukové záznamy z let 1930?-?1942. Jedná se o vrcholná léta Osvobozeného divadla, kdy Ježek úzce spolupracoval s Voskovcem a Werichem, včetně poledních tří let Ježkova života (1939?-?1942) strávených s přáteli v newyorské emigraci. Celkem čtyřiadvacet nahrávek, které jsou na CD seřazeny chronologicky, pochází z let 1930, 1931, 1932, 1936 a 1937. Byly pořízeny nejen v Praze, ale i v Berlíně či ve Vídni. Výjimku tvoří dva závěrečné bonusy; nahrávka Davida a Goliáše v podání souboru československé armády Camp Band ve Velké Británii asi z roku 1943 a proslov J. Ježka o jazzu určený pro vysílání Radiojournalu, natočený v září 1934. Podobnou kuriozitou jsou tři záznamy ze zkoušky hry Nebe na zemi , zaznamenané na přenosném nahrávacím zařízení přímo v Osvobozeném divadle v roce 1936.
V letech 1994?-?1995 sice vyšel sedmidílný soubor CD s nahrávkami Osvobozeného divadla, ale jak se zdá, nebyl úplný. Nově vydaný disk by měl tento komplet doplnit o snímky, které dosud nebyly vydány. Některé informace v bookletu bohužel nelze považovat za důvěryhodné. Například hned u první skladby Bugatti step nacházíme datum natáčení 10. 11. 1930 v Berlíně, načež se v textu dočítáme, že jej Ježek zkomponoval po probdělé noci v brněnském hotelu Passage v roce 1931. Ať už je to jakkoliv, divadelní hra Don Juan&Comp. , jejíž je foxtrot součástí, je datována také rokem 1931. Ale to jen na okraj. Zvuková kvalita nahrávek je velmi dobrá, jen občas nebylo některá místa možné zcela opravit, ale tento fakt dodává jinak skutečně výjimečnému souboru archivních záznamů tu pravou patinu.
Body: 5 z 6