Karel Paukert, Irena Chřibková, Aleš Bárta, Jan Hora – varhany. Produkce: neuvedeno. Text: Č, A. Nahráno: 5/2006 a 8/2008 bazilika sv. Jakuba v Praze, 4/2001 kostel sv. Michala v Olomouci, 7/2007 Dům kultury v Teplicích, 3/1977 Rudolfinum v Praze, 8/1977 studio Českého rozhlasu Praha. Vydáno: 2009. TT: 78:01. DDD. 1 CD Radioservis CR0448-2.
Portrétní disk dlouholetého rozhlasového dramaturga Jiřího Temla, letošního jubilanta (* 1935), je nazván Mysterium sacrum podle nejrozsáhlejší skladby z výběru celkem šesti děl. Tento autor, v kompozici soukromý žák Jiřího Jarocha, věnoval varhanám pozornost jak v sólových skladbách, tak v těch se zpěvem či jinými nástroji. Těžko zhodnotit jen několika větami výběr Temlových varhanních děl, ale uvedu aspoň několik jejich rysů: Teml nesahá k nadbytečnému a samolibému experimentování, ale soudobé kompoziční prostředky používá k osobitému a výrazově bohatému vyjádření svého záměru a programu, přitom předkládá zřetelnou koncepci na malé i větší ploše, někdy uplatní tradiční jazyk i citaci, ale jindy složitější konstrukci, třeba s kryptogramem. Šestice děl je výtečně nástrojově stylizovaná (skladatel sám je varhaníkem), kompozičně vyrovnaná a především invenčně bohatá. Mě osobně zaujaly zejména dvě skladby z poslední doby – brilantní Fantasietta Hommage à Buxtehude (2007) napsaná k 300. výročí úmrtí severoněmeckého komponisty a programní Mysterium sacrum (2005), které v pěti obrazech ztvárňuje život Kristův a je nositelem hlubokého sdělení, ale zároveň z výběru skladeb je posluchačsky nejpřístupnější a sahá například k pastorálním prvkům, cituje známé nápěvy (Narodil se Kristus Pán, Te Deum). Temlovy skladby natočili čtyři naši přední varhaníci – Karel Paukert , Irena Chřibková , Aleš Bárta a Jan Hora – na nástrojích Rieger Kloss ze 70. a 80. let minulého století, které tedy dobově odpovídají hudbě, ovšem jsou zvukovými charakteristikami poněkud plošší (hlavně varhany u sv. Michala v Olomouci). Je škoda, že v bookletu není více údajů o jednotlivých skladbách, protože CD se stává cenným pramenem nejen hudbou samotnou, ale i informacemi o ní. Disk je nesporným dramaturgickým přínosem a obohacením, doporučuji ho proto varhaníkům, skladatelům, ale i dalším zájemcům o královský nástroj a soudobou tvorbu.
Body: 4 z 6