Johann Sebastian Bach
Motetten
The Hilliard Ensemble. Produkce: Manfred Eicher. Text: A, N. Nahráno: 11/2003, Propstei St. Gerold, Rakousko. Vydáno: 2007. TT: 76:50. DDD. 1 CD ECM New Series 1875 (distribuce 2HP Production).
Stará láska nerezaví. Platí to i v případě souboru The Hilliard Ensemble (HE), který po devatenácti letech znovu natočil moteta Johanna Sebastiana Bacha. Bezmála dvě desetiletí, dělící obě nahrávky, sice zanechala stopy na personálním složení souboru, avšak nikoliv na vynikající hlasové kvalitě jednotlivých zpěváků. Oproti předchozí nahrávce, na které spoluúčinkoval Knabenchor Hannover, přizval HE tentokrát ke spolupráci dvě britské sopranistky Joanne Lunn a Rebeccu Outram. Až na malou výjimku (moteto Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230 ) je nový snímek čistě vokální. Od ostatních nahrávek Bachových motet se recenzované album liší připojenou pohřební kantátou Ich lasse dich nicht BWV Anh. 159 , jejíž autorství je poněkud diskutabilní.
Vytýkat jednomu z nejlepších ansámblů svého druhu nedostatky v intonaci vypadá jako nošení dříví do lesa, nicméně nelze je přejít bez povšimnutí, zvláště v sopránových partech. Naprosté drobnosti, jež u jiných souborů ani nemá cenu zmiňovat, vyvstávají tím spíše v kontextu dokonalosti interpretačního projevu HE. V této souvislosti se nabízí vysvětlení, zda tyto nesrovnalosti nejsou spíše věcí odlišného témbru ženských hlasů, které jinak v ryze mužském HE pouze hostují. Podobně jsou na tom i jiné projekty HE s obdobným obsazením.
Mnohem zjevnější a na první poslech patrnější je však celkově nebachovský, či spíše typicky „hilliardovský“ interpretační přístup, kde slyšíme dokonale jednolitý tok hudby, zbavený výraznějších nástupů fugových témat a činící z jinak vysoce dynamické struktury poněkud jednotvárný monolit.
Bachova moteta jako jeden z vrcholů sborové literatury nepřestávají přitahovat interprety i posluchače. Proto si nová nahrávka ECM zcela jistě najde své příznivce. I když jde spíše o setkání se suchým Bachem nad anglickým čajem o páté, neubírá to nic z geniality a krásy jeho hudby.
Body: 5 z 6