Dvojhlasé invence BWV 772 – 786, Partita č. 2 BWV 1004, Trojhlasé invence (Sinfonie) BWV 787 – 801
Janine Jansen – housle, Maxim Rysanov – viola, Torleif Thedéen – violoncello. Produkce: Christopher Pope, Valérie Gross. Text: A, F, N, holandsky. Nahráno: 4/2007, Teldex Studios (Invence), 8/2007, St Martin0s Church, East Woodhay, Hampshire (Partita). Vydáno: 2007. TT: 79:09. DDD. 1 CD Decca 475 9081 (Universal Music).
U nás neznámá Holanďanka Janine Jansen (1978, Soest) debutovala v roce 1997 a mezi světovou houslovou elitu patří už sedm let. Na sklonku minulého roku vyšlo v pořadí už čtvrté, v tomto případě velmi komorní album u firmy, s kterou ji váže exkluzivní kontrakt. Je z generace, která dala světu nové výrazné houslistky, jako jsou například Hilary Hahn nebo Chloë Hanslip. Projekt připomíná svou filozofií moderní prezentace Bacha loňskou desku tria Rachlin – Imai – Maisky (Deutsche Grammophon), které postavilo na novou úroveň Goldbergovy variace. I zde jsou hlavním objektem zájmu klávesové skladby, ale mezi bloky Invencí vložila Jansen monolit druhé Partity , prubířský kámen všech houslistů. Ovšem interpretační přístup tria Jansen – Rysanov – Thedéen je podstatně jiný. Není romantizující, zato je zvukově střídmý, „minimalistický“ včetně decentnějšího využívání vibrata a dynamiky (určující hladinou je piano a pianissimo). Je to však natolik přesvědčivé, že není třeba se bát monotónnosti. Důvod k zamyšlení nad hlasy z tábora rigorózní, tak zvané autentické interpretace baroka. Podle mého názoru je i toto možná cesta k Bachovi, moderní, která však respektuje určité kánony historicky poučeného přístupu. Sólová Partita je často brána jako ta, kde je Chaconna. V podání Jansenové je to blok počínající vznešenou, meditativní Allemandou a vrcholící mnohovrstevnatou Chaconnou . Je to natolik výrazná interpretace, že jen málokterá nahrávka mě zaujala stejně silně.
Nahrávka má skvělé technické parametry, což se u této značky předpokládá, zvuk všech tří smyčcových nástrojů je mimořádně lahodný, což je dáno i nástroji: autorem houslí „Barrere“ z roku 1727 je Antonio Stradivari (Janine Jansen je má zapůjčeny od Stradivariho společnosti z Chicaga a od Fondu Elise Mathildy); viola Maxima Rysanova pochází z dílny Giuseppa Guadagniniho (1780) a jejím vlastníkem je též Elise Mathilde Foundation; Torleif Thedéen hraje na violoncello, které vytvořil David Tecchler (Řím 1711).
Body: 6 z 6 – tip Harmonie