Deutsche Grammophon sáhlo tentokrát do svého archivu a podruhé, nyní v digitálním remasteringu, vydalo výbornou nahrávku opery Manon Julese Masseneta ze 70. let. Manon patří vedle Carmen a Gounodova Fausta k jedné z nejhranějších francouzských oper, u nás se však hraje o poznání méně. Je to jistě dáno i nesmírnou náročností titulního partu Manon, kterou zde představuje hvězda téměř bytostně spjatá s touto rolí – Beverly Sills . Americká diva ztvárnila během třiceti let všechny zásadní postavy francouzské romantické opery a Manon patřila k jejím nejoblíbenějším. Její hlas není co do objemu velký, ale vyznačuje se neobyčejnou flexibilitou a výškami a s postavou si tak může skutečně pohrávat a odstínit její vývoj od vstupní árie, kde je ostýchavá a koketní zároveň, až po elegantní, povrchní, zatracenou či zamilovanou Manon. Román o Manon Abbého Prévosta, který byl předlohou pro libreto, je všem dobře známý a opera se ho v zásadě drží. Pozměněn je jen závěr, kdy Manon neumírá kdesi v Americe, ale ještě ve Francii před deportací, v náručí svého miláčka, tak jak to má v romantické opeře být. Massenet dosáhl v tomto díle vrcholu francouzské lyrické opery, se všemi jejími kouzly i povrchnostmi. Velké scény obsahují vše, co může posluchače zabavit, sborové výstupy jsou střídány rychlými mluvenými dialogy, ansámbly a sólovými brilantními výstupy. Opera je založená na výrazné melodice, situace a postavy jsou charakterizovány leitmotivy. Formální vytříbenost je spojená právě se smyslnou melodikou, vše je však s mírou a elegantně odměřeno, takže hranice nevkusu není nikdy překročena. Operu si můžeme vychutnat díky skvělému obsazení i dalších rolí, v roli Des Grieuxe je obsazen švédský tenor Nicolai Gedda , výrazný je i basista Gabriel Bacquier jako jeho otec.
Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music
Stopáž: 72:23, 64:42, 51:48
Nahráli: Beverly Sills, Nicolai Gedda, Gérard Souzay, Gabriel Bacquier, New Philharmonia Orchestra, Julius Rudel
Body: 5 z 6