Dvě koncertantní díla tehdy konzervatoristy Sergeje Prokofjeva mají k sobě sice blízko dobou vzniku (1911 a 1912-13), obsahově však stojí na opačných výrazových pólech. V prvním Koncertu Des dur , jednovětém bouřlivém dílku s odvážně formulovaným tématem, se všemi fasetami své techniky blýskl Svjatoslav Richtěr , umělec, jenž byl s autorem v blízkém osobním kontaktu. Koncert, který má převážně ambice předvést krajní virtuozitu a jít na hranici dynamických možností nástroje, promlouvá k posluchači přímo. To druhá skladba, záměrně se odvracející od prvoplánové efektnosti, je charakterem zcela odlišná. Na ploše více než půlhodinové jsou rozprostřeny čtyři věty plné zneklidňujících motorických ostinat – překvapivě bez pomalé, lyrické části.
Sólistka Dagmar Baloghová se směle zhostila jednoho z nejnáročnějších klavírních koncertů vůbec se suverenitou a elánem (viz dlouhá kadence první věty!).
Vydavatel: Supraphon
Stopáž: 60:14
Nahráli: Svjatoslav Richtěr, Dagmar Baloghová – klavír, Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Ančerl
Body: 4 z 6