Libuše Domanínská – Operatic Recital

(Dvořák, Smetana, Janáček, Verdi, Bizet, R. Strauss)

Libuše Domanínská, Beno Blachut, Marie Steinerová, Cecilie Strádalová, Prague Radio Symphony Orchestra, Brno Radio Symphony Orchestra, Prague Radio Mixed Chorus, Vladivoj Jankovský – sbormistr, Josef Hrnčíř, František Dyk, Alois Klíma a Břetislav Bakala – dirigenti . Text: Č, A. Nahráno: 1959, 1960, 1961 a 1966, Czech Radio Studio, Praha & 1953 a 1956, Czech Radio Studio, Brno. Vydáno: 2009. TT: 75:00. AAD, digitally remastered. 1 CD Radioservis CR0451-2.

Sopranistka Libuše Domanínská zahájila svou uměleckou dráhu v rodném Brně hned po osvobození roku 1945, tehdy ještě jako konzervatoristka. Její kvalitně školený hlas spolu s hereckým talentem brzy pěvkyni předurčily rychlý postup v nastudování operních rolí zpočátku převážně českých skladatelů Smetany, Dvořáka, Janáčka, ale také Fibicha, Blodka či Kovařovice. Domanínská zaujala na brněnské scéně během pár let plným a výrazným hlasovým fondem, s nímž přesvědčivě ztvárňovala lyrické i dramatické postavy, a přirozeně blízko měla zejména k Janáčkově Jenůfě nebo Kátě Kabanové. Pražské Národní divadlo ji získalo „až“ v roce 1954, neboť Domanínská s opuštěním domovské scény váhala. V Praze se její kariéra prakticky ihned posunula strmě kupředu. Jako vyzrálá umělkyně cílevědomě stoupala ke stále přesvědčivějším výkonům, které jí umožnily i hostování na zahraničních scénách. Po prvním vystoupení v Moskvě roku 1955 působila ve vídeňské Volksoper, účinkovala na operním festivalu v Amsterodamu, následovaly Helsinky, Edinburg, ale také Buenos Aires a samozřejmě operní domy italské a německé. L. Domanínská během dlouholetého působení v Národním divadle obohacovala jeho repertoár svým nezaměnitelným jiskřivým sopránem, působivým a mnohovrstevným hlasem, schopným přenášet na posluchače emoce ztvárněných postav. Profilové album Radioservisu se snaží zachytit šíři repertoáru L. Domanínské v nahrávkách pražského a brněnského rozhlasu z let 1953 – 1966, které byly zdařile digitálně remasterovány. Snad nejkrásnější role této pěvkyně, Dvořákova Rusalka , uvozuje celé album s vroucně přednesenou světoznámou árií o měsíčku. Pozornost je samozřejmě zaměřena i na role smetanovské a janáčkovské, přináší ale také skutečně mimořádně disponovaný projev ve Verdiho Donu Carlosovi, v Bizetově Carmen a v úžasné závěrečné scéně ze Salome R. Strausse (nahráno 1955!). Nejen jedinečný hlas, ale také bezchybná výslovnost, která nebývá u pěvkyň prioritní, řadí L. Domanínskou právem do zlaté éry Národního divadla.

Body: 4 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější