Ingrid Fliter – klavír. Produkce: John Fraser. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2010 – 1/2011, Potton Hall, Suffolk. Vydáno: 2011. TT: 72:58. DDD. 1 CD EMI Classics 5099 0 94573 2 4 (EMI).
Argentinskou pianistku Ingrid Fliter předchází skvělá pověst: v roce 2000 získala druhou cenu na Chopinově soutěži ve Varšavě, v roce 2006 dostala prestižní Gilmore Artist Award, od roku 2007 má smlouvu s EMI. U tohoto labelu vydala zatím dvě chopinovská CD. Její letošní beethovenovský projekt je bezpochyby velmi ambiciózní. Beethovenovy sonáty existují v nespočtu kvalitních nahrávek, a Ingrid Fliter navíc sáhla po dílech, která patří k nejhranějším vůbec. Přiznávám, že úvodní Grave první věty Patetické mne nijak nenadchlo. Postrádá napětí a jeho rozostřené tečkované rytmy působí poněkud mdle a neurčitě. Následující Allegro však tento nepříznivý dojem ihned napravilo. Má nejen napětí i švih, ale především okouzlí neuvěřitelně krásným měkkým tónem, výrazovou vzdušností a mimořádně plastickou dynamikou. Jak se pak v průběhu poslechu ukázalo, jsou to nejvýraznější vlastnosti hry Ingrid Fliter. Zvuk jejího klavíru je opravdu jedinečný, často má téměř barvu lidského hlasu (volná věta Patetické, recitativy v 1. větě Bouře ) a nádherné dynamické vlny, pohybující se od éterických pohádkových pianissim k sametovým forte, mnohdy připomínají rozevlátou louku. Ingrid Fliter nečaruje nijak zvlášť výrazně s rubaty a nechává hudbu plynout zdánlivě přirozeně, hudební tok však dokáže ozvláštnit mnoha zajímavými nápady v levé ruce. Beethovenovy sonáty nevyznívají v jejím podání jako vypjatá dramata, ale spíš jako lyrické intimní příběhy, v nichž se neustále děje něco hezkého. Měkký zvuk a působivě rozvlněné dynamické kontury dodávají těmto příběhům lehce melancholický nádech. A Beethovenovi lyrizace těchto skladeb kupodivu vůbec neškodí. Jen je posouvá do jiných dimenzí, než v jakých jsme zvyklí je běžně vnímat. Z tohoto úhlu pohledu lze pak možná i ono problematické Grave v první větě Patetické (jemuž jsem bohužel ani po několikerém poslechu nedokázal přijít na chuť) přijmout jako vědomou „lyrizaci“, a ne jako interpretační bezradnost.
Body: 4 z 6