James Ehnes – housle, BBC Philharmonic, Gianandrea Noseda. Produkce: Brian Pidgeon, Mike George. Text: A, N, F. Nahráno: 4/2004, Studio 7 rozhlasu Manchester. Vydáno: 2004. TT: 73:07. DDD. 1 CD Chandos CHAN 10258 (distribuce Panther).
Luigi Dallapiccola (1904-1975) je považován za jednoho z prvních italských skladatelů, kteří aplikovali dvanáctitónovou kompoziční metodu. Po druhé světové válce přešel k jakési „neoklasické“ fázi, v níž sice konstrukční prvky dodekafonie neopustil, spojil je však s tradičními elementy – jak někteří životopisci konstatují, byl koneckonců Ital. Tartinianou z roku 1951 se k italské tradici přihlásil (podobně jako Stravinskij prostřednictvím Pergolesiho), jeho zacházení s předlohou je však ve variování značně volné. Již předtím ve Dvou kusech (Due pezzi ), které jsou orchestrální adaptací Dvou studií z roku 1947, uplatnil sarabandu, balet Marsia si tématicky o propojení historického s novým přímo říkal. Malá noční hudba (Piccola Musica Notturna ) zní zcela jinak než Mozartův hit: je to jednovětá skladba a její náladu už naznačuje tempový a přednesový údaj Molto tranquilo, ma senza trascinare . Je věnována náruživému propagátoru moderní hudby, dirigentu Hermannu Scherchenovi. Variace pro orchestr jsou z let 1953-54 a jsou orchestrací Dallapiccolovy klavírní skladby Quaderno Musicale di Annalibera . Jedenáct variací prozrazuje webernovský vliv, nejen celkovou stručností (pátá variace alla Serenata má pouhých dvacet sekund), ale absolutní abstrakcí materiálu na nejnutnější elementy. Interpretačně není taková hudba jednoduchá, zde získala prvotřídní interprety. Není jednoduchá ani posluchačsky, výhodou nahrávky je, že si ji lze libovolně „dávkovat“, opakovat a pronikat do ní pozvolna. Rozhodně za to stojí.
Vydavatel: Chandos/distribuce Panther
Stopáž: 73:07
Nahráli: James Ehnes – housle, BBC Philharmonic, Gianandrea Noseda
Body: 5 z 6