Snímek představuje v prvé řadě zcela unikátní skladbu Messe pour plusieurs instruments H. 513 , navazující na tradici francouzské varhanní mše („messe d'orgue“). Jednotlivé bohoslužebné části (zde Kyrie, Gloria, Offetorium a Sanctus ) zkombinovali interpreti s chorálními vstupy, a tak se například Kyrie skládá celkem z devíti úseků, v nichž se střídá zpěv sboru s nástroji různého obsazení. Další jedinečnou ukázkou Charpentierova díla jsou suity „pour un reposoir“ (Symphonies pour un reposoir H. 508 , H. 515 a Ouverture des que la procession parait H. 523 ), které byly určeny pro slavnostní procesí, zde konkrétně slavnost Těla Páně. V tomto případě se Goebel rozhodl nevyužít jednohlasý zpěv vzhledem k většímu rozsahu suit. Zbytek nahrávky tvoří kromě Suity pro smyčce H. 545 drobnější chrámové skladby.
Z dramaturgického hlediska jde bezesporu o mimořádně atraktivní snímek, který by ale vyšel naprázdno nebýt adekvátní interpretace. Té se s přehledem ujala Musica Antiqua Köln, evidentně ve skvělé formě a v plném nasazení. S pestrostí výrazových nuancí výborně vykreslila charakter skladeb, ať už důstojněji rozjímavého či jásavého rázu, skvěle vystihla barokní taneční rytmy, nemluvě o mistrném ovládání nástrojů. Reinhard Goebel sice v komentáři v bookletu upozorňuje na náročnost Charpentierovy hudby, v tak vášnivém podání se však vaše uši bez potíží do skladeb hned od začátku „zakousnou“ a „nepustí“, dokud neuplyne celých 71 minut desky.
Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music
Stopáž: 71:09
Nahráli: Musica Antiqua Köln, Vokalensemble Köln, Reinhard Goebel
Body: 6 z 6 – tip Harmonie