Balady g moll, op. 23, F dur, op. 38, As dur, op. 47, f moll, op. 52
Scherza h moll, op. 20, b moll, op. 31, cis moll, op. 39, E dur, op. 54
Martin Kasík / klavír. Nahráno: 4/2024, Rudolfinum, Praha. Vydáno: 2024. Produkce Martin Kasík, Martin Šigut. TT: 72:34. Text: Č, A. 1 CD ArcoDiva UP 0255.
Když v roce 2002 vydal tehdy šestadvacetiletý Martin Kasík své první CD s klavírními skladbami Fryderyka Chopina, bylo zjevné, že na tuzemskou pianistickou scénu vstupuje chopinovský interpret nejvyšších kvalit. Ve svých dalších vydavatelských projektech se ale umělec věnoval především komorní hudbě jiných skladatelů. Chopinova tvorba byla v jeho diskografii zastoupena trochu atypicky: v roce 2007 vydal Kasík – spolu s violoncellistou Jiřím Bártou a houslistou Janem Talichem – kompletní (a vysoce ceněnou) nahrávku Chopinových komorních děl (tři skladby pro violoncello a klavír a Klavírní trio g moll, op. 8).
Na pianistův druhý disk s Chopinovými sólovými klavírními kompozicemi jsme si museli počkat do roku 2024. Slavnostní křest Kasíkova nového CD s kompletními Chopinovými Baladami a Scherzy proběhl 18. listopadu v Sukově síni Rudolfina. O tom, že se jednalo o prvořadou kulturní událost, vypovídal nejen zaplněný koncertní sál, ale svědčila o tom i trojice „kmotrů“, kteří „vyprovodili“ Kasíkův nový chopinovský disk do světa: klavírista Ivan Klánský, dirigent Jakub Hrůša a generální ředitel České filharmonie David Mareček.
Stejně jako o Kasíkově prvním chopinovském CD, ani o této nahrávce nelze psát jinak než s obdivem a nadšením. Už jen samotnou pomalou introdukci Balady č. 1 g moll, op. 23 můžeme vnímat jako vysokou školu klavírního umění. Kasík v ní zaujme citlivými a hluboce prožitými rubaty, inspirovanou prací s časem, nápaditou pedalizací, neobyčejnou tónovou kulturou a plasticky odstíněnou dynamikou. Nic v této introdukci není pro Kasíka podružné – pianista si je vědom toho, že každý tón, každý „nádech“ mají svůj význam. Z oněch osmi pomalu plynoucích taktů dýchá nezměrná melancholie, ale cítíme v nich také jakési skryté napětí. Při poslechu této introdukce jsem měl pocit, jako by nás klavírista zval do nějakého tajemného a zázračného světa. A pak už jsem jenom se stále větším a větším potěšením poslouchal, jak krásně a měkce mu zpívá kantiléna, jak brilantní má techniku, jak průzračně a lehce mu znějí i ta technicky nejnáročnější místa, jak bezpečně staví gradace, jak úžasné barvy umí na klavíru vykouzlit a jak jemně dokáže nuancovat náladové odstíny. Balady a Scherza patří k nejhranějším Chopinovým skladbám a existují v bezpočtu výborných nahrávek. Kasíkovo CD má však kvality natolik výjimečné, že se ve světové konkurenci určitě neztratí. Chopinovi ctitelé a milovníci romantické hudby vůbec by si tento snímek určitě neměli nechat ujít.