Mitsuko Uchida: Perspectives

(Mozart, Debussy, Schumann, Beethoven, Schubert, Schönberg)

Mitsuko Uchida – klavír, English Chamber Orchestra, Jeffrey Tate. Produkce: Joseph S. Szurly. Text: A, F, N. Nahráno: 1985-2001. Vydáno: 2005. TT: 150:36. 2 CD Philips 473 686-2 (Universal Music).

Po roční přestávce se roku 2003 pianistka Mitsuko Uchida triumfálně vrátila na pódium řadou recitálů v Carnegie Hall. Umělkyně, narozená v Tokiu, vyrůstala a studovala ve Vídni, což jistě nasměrovalo její náklonnost k okruhu skladatelů, kteří v tomto městě žili a tvořili. Možná je to jen spekulace – faktem je, že si pro svůj profilový disk nazvaný Perspektivy vybrala Schumanna, Schuberta, Mozarta, Beethovena a Schönberga. Jen Debussy sem nezapadá – avšak dramaturgie dvojdisku je promyšlenější, než by se na první pohled mohlo zdát.

„Mozart dokáže najít vznešenost i ve směšném, v triviálních lidských emocích,“ formuluje pianistka svůj pohled na génia. Její pojetí Sonáty a moll K 310 je však až nelidsky přesné a čisté. Přepečlivě artikulované tóny se zařezávají jako ledové kapky, až se ptáme, kde zůstaly ony emoce. Uchida ale díky vídeňskému školení ví, že Mozart potřebuje disciplínu a že pod povrchem přesně poskládaných notových hodnot a formálních proporcí zbývá ještě dost místa pro něhu prostou veškeré rafinovanosti. Její non legato zní jako z naivních a dychtivých dětských prstíků. To platí i o Konceru d moll , kde je Uchida nenápadnou královnou, vládnoucí pevnou rukou.

Jedinečná prstová technika, která v Mozartovi vyvolává dojem vídeňské mechaniky, se osvědčila v Debussyho etudách z cyklu 12 Études . Jejich hlavní devízou je opět plastičnost a empatie k autorově záměru. Přechod od Mozarta k impresionismu není proto tolik násilný jako zlom mezi Debussym a Robertem Schumannem nebo Schubertem a Schönbergem – ale to už jsme na disku číslo 2. Jak spolu souvisí program Karnevalu op. 9 s 32 variacemi c moll Ludwiga van Beethovena, Moments musica ux Fanze Schuberta a Šesti kusy pro klavír Arnolda Schönberga? Každé z těchto děl představuje vlastní filozofii, kosmos a Mitsuko Uchida se v nich pohybuje s nevšední pokorou, erudicí, ale především s vášní.

Komplet, který nám pianistka předkládá, je její poctou skladatelům, názorným předstřením hudebního vývoje a také sdělením vyslaném k publiku: tyto dva disky, které nelze poslouchat od začátku do konce jako kulisu, fascinují a nutí člověka k zamyšlení.

Vydavatel: Philips/Universal

Stopáž: 150:36

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější