Pavel Blatný: Jubileum
Passacaglia, Modely pro Karla Krautgartnera, Rytmy a timbry, D-E-F-G-A-H-C, In modo classico, Studie pro čtvrttónovou trubku, Apel. Symfonická skica pro velký orchestr, Hommage a Gustav Mahler pro symfonický orchestr, Play jazz, play rock, play new music, Polednice. Balada na text K. J. Erbena
Marek Blatný: Play jazz, play rock, play new music
Jaromír Hnilička – čtvrttónová trubka, Josef Audes – saxofon, Natália Romanová – soprán, Zdeněk Šmukař – recitace, Brněnský filharmonický sbor, Jan Řezníček – sbormistr, Čermákovo kvarteto, Jazzový orchestr Československého rozhlasu, Karel Krautgartner, Orchestr Gustava Broma, Gustav Brom, Státní filharmonie Brno, František Jílek, Petr Altrichter, Petr Vronský, Moravská filharmonie Olomouc, Otakar Trhlík. Produkce: neuvedeno. Text: Č. Nahráno: 1964-2000. Vydáno: 2006. TT: 76:17. AAD. 1 CD PD Music PDM 06-19-2.
Českým hudebním vydavatelstvím byl udělen výchovný políček. Jedině na slovenské straně hranice si povšimli, že měl Pavel Blatný v září minulého roku 75. narozeniny. Jubileum vzniklo jako studentský projekt Vysoké školy múzických umení v Bratislavě a je jediným diskem, který k této příležitosti vyšel. U nás se asi zapomnělo… a to se nejedná o bezvýznamnou figuru současné vážné i jazzové hudby. Například v roce 1968 se Blatný v časopisu Down Beat umístil v kategorii skladatelských talentů na 3. místě a v anketě Evropské jazzové federace v roce 1969 získal 2. místo. Další skladatelské úspěchy jsou známé.
CD bylo sestaveno tak, aby v kostce přiblížilo Blatného hudební vývoj. 60. a 70. léta dala například třídílný Koncert pro jazzový orchestr , Studii pro čtvrttónovou trubku nebo Apel a ukazují zde tvůrce takzvaného třetího proudu, tedy syntetika vážné hudby a jazzu, i když Blatný sám razí spíše označení „hraniční hudba“. Tento směr není v jeho tvorbě nikterak zanedbatelný, což podtrhuje i fakt, že profilová deska Pavel Blatny0s Third Stream Compositions byla v roce 2000 zařazena do edice 500 Jazz Records of the Twentieth Century, Vol. 2: Modernism to Postmodernism. Určitý obrat nebo spíše návrat zaznamenáme ve skladbách z 80. let, v období často nazývaném jako „erbenovské“. Na CD zazní pouze Polednice , dále pak Hommage a Gustav Mahler pro symfonický orchestr . Asi už to patří k našemu hudebnímu podnebí, že co je staré, to je dobré, ale známý je u nás Blatný právě díky skladbám neoklasického ražení. Do zahraničí je naopak zván na základě skladeb třetího proudu a Nové hudby.
90. léta jsou opět ve znamení syntézy a jsou reprezentována společnou skladbou se synem Markem Play jazz, play rock, play new music . Udaný směr Blatný označuje jako „čtvrtý proud“. (Na nahrávce DAMA DAMA 10 Pangea najdeme například skladbu DAMABROM , viz Harmonie 3/2005.)
Jubileum mapuje čtyřicetileté tvůrčí období. Interpreti jako Karel Krautgartner, Gustav Brom, Jaromír Hnilička, Josef Audes, František Jílek nebo Otakar Trhlík jsou zárukou skvělého pochopení i provedení „hraniční hudby“. Není jednoduché nalézt hráče a dirigenty, kteří se orientují minimálně ve dvou a často i více hudebních směrech. I v tomto tkví jedinečnost CD.
Body: 6 z 6 – tip Harmonie