Manfred Schenk – bas, Paul Frey – tenor, Cheryl Studer – soprán, Ekkehard Wlaschiha – baryton, Gabriele Schnaut – mezzosoprán, Eike Wilm Schulte – baryton, Chor der Bayreuther Festspiele, Norbert Balatsch – sbormistr, Orchester der Bayreuther Festspiele, Peter Schneider. Režie: Werner Herzog . Text: A, N, F. Nahráno: 24. června – 1. července 1990, Festspielhaus, Bayreuth. Vydáno: 2008. TT: 214:00. Obraz. formát: NTSC Colour 4:3. Zvuk. formát: PCM Stereo, DTS 5.1. 2 DVD Deutsche Grammophon 073 4404 (Universal Music).
Bayreuthský umělecký tým oživil na scéně romantickou operu Lohengrin skladatele a libretisty Richarda Wagnera. V impozantním scénickém rámci s magickými proměnami ji režíroval v Bayreuthu přední filmový režisér Werner Herzog . Prolínání obrazů na pozadí mýtické středověké pověsti o Lohengrinovi a hledání svatého grálu obohatil režisér moderními laserovými technologiemi a zadními scénickými projekcemi. Pěvce aranžoval režisér s velkým pochopením pro hlas a monumentální prostor, který často ozvláštňoval jasem světel a barev vystihujících časové proměny dramatického příběhu. Každý detail opery nechal režisér vyznít v kráse jevištní síly. Ve spojení s historickými kostýmy si zachovalo jeho moderní nastudování ideové východisko středověku, takže celek prokomponované opery zůstal na pozadí střetu středověku a modernosti historicky nadčasový.
Paul Frey přistoupil k titulní roli Lohengrina s výbornou pěveckou technikou a s velkou škálou nuancí, všemi komplikovanými dramatickými vztahy procházel s tajemnou rytířskou galantností. Sopranistka Cheryl Studer ztvárnila Elsu z Brabantu s oslňující jemnou grácií. Mezzosopranistka Gabriele Schnaut roli Ortrudy vtiskla démonicky vážný charakter se sytým hlasem ve všech polohách. Basista Manfred Schenk rozehrál německého krále Jindřicha Ptáčníka v rovině svárlivého mocenského naturelu. Barytonista Ekkerhard Wlaschiha , brabantský hrabě Friedrich z Telramundu, se stal po jeho boku silným velkorysým protihráčem. Barytonista Eike Wilm Schulte v roli řídícího Královského hlasatele tvořil s nimi tým vynikajících operních pěvců.
Vrcholné dílo romantické opery hudebně nastudoval Peter Schneider s Bayreuthským festivalovým orchestrem. Dirigent monumentálnímu dílu vtiskl jasný řád. Jednotlivé obrazy tří aktové opery vystavěl v barevně klenutých celcích. Základnímu koloritu prostředí reálného světa s centrální mystickou postavou Lohengrina propůjčil Schneider neokázalou dramatičnost. Pro operu nalezl pojetí, ve kterém zdůraznil melodiku leitmotivů duševních stavů hlavních postav a akcentoval strukturovaně prokomponovaný rámec opery. Gradaci opřel o líčení děje. Orchestr pod jeho vedením hrál mimořádně brilantně s širokým spektrem barevných i zvukových odstínů. Bayreutský festivalový sbor , který výborně připravil sbormistr Norbert Balatsch , se stal rovnocenným partnerem orchestru. Po výrazové stránce sbor umocnil zejména mysteriózně dramatický ráz díla.
Celkovému hudebnímu nastudování opery na nahrávce účelně dominuje dynamicky diferencovaná a efektně umírněná wagnerovská hudební charakteristika.
Operní produkci dvou DVD zaštítil uměleckou supervizí Wolfgang Wagner . Nahrávka opery je skutečně výjimečným klenotem, protože mezinárodně uznávaný režisér Brian Large upřednostnil v principech snímání díla nejen scénickou monumentálnost obrazů, ale i detailní pohled na tajemné mizanscény jednajících postav. Jeho přístup k dílu prokazuje výraznou psychologickou hloubku. Hudební zpracování po zvukové stránce umocňuje v souladu se skladatelovými úvahami niternou adekvátní mystickou atmosféru.
Body: 5 z 6