Hans Sotin, Spas Wenkoff, Bernd Weikl, Robert Schunk, Franz Mazura, John Pickering, Heinz Feldhoff, Gwyneth Jones, Chor der Bayreuther Festspiele, Norbert Balatsch – sbormistr, Orchestr der Bayreuther Festspiele, Sir Colin Davis. Scéna: Götz Friedrich. Umělecké vedení: Wolfgang Wagner. Režie videonahrávky: Thomas Oloffson. Text: A, N, F. Nahráno: live, 7/1978, Festspielhaus, Bayreuth. Vydáno: 2008. TT: 64:24, 123:43. Obraz. formát: NTSC Colour 4:3, PAL kompatibilní. Zvuk. formát: PCM Stereo / DTS 5.1. 2 DVD Deutsche Grammophon 073 4446 (Universal Music).
Třetí operní dílo Richarda Wagnera mělo premiéru roku 1845 v Drážďanech, kde tehdy dvaatřicetiletý skladatel působil jako saský královský kapelník. Nově byla opera přepracována pro pařížskou Velkou operu, ale zde způsobila premiéra velký skandál zejména kvůli dokomponovanému úvodnímu baletu. Toto DVD je dokumentem z několika představení, která se hrála v roce 1978 v Bayreuthu, kolébce Wagnerových představ o operním divadle. Festspielhaus, který zde byl vybudován v roce 1872, je dlouhá léta svědkem wagnerovských inscenací všech oper na proslulých festivalech. Tannhäuser je v tomto zpracování dílem Wolfganga Wagnera , skladatelova vnuka, který po náhlé smrti svého bratra Wielanda v roce 1966 převzal vedení bayreuthského divadla a výrazně změnil přístup k zavedeným operním tradicím. Opera měla premiéru v roce 1972, a protože způsobila doslova senzaci, byla v roce 1978 jako vůbec první opera v Bayreuthu zaznamenána na film. Úvodní baletní bakchanálie s velmi odvážnými kostýmy J. Roseho v podobě různobarevných sítí a s naturalistickou choreografií J. Neumeiera působí i dnes jako výjimečně odvážný prvek. Fakt, že Wolfgang Wagner přizval ke spolupráci mladého scénografa Götze Friedricha z tehdejšího východního Berlína, znamenal skutečně razantní krok v pojetí a ztvárnění autorových smělých myšlenek. Nechyběly ani kritiky naznačující politický podtext, ostatně hudba a ideje Richarda Wagnera evokovaly tyto názory velmi často. Libreto, které je samozřejmě také dílem Richarda Wagnera, prolíná dvě dějové linky příběhu pěvce Tannhäusera a současně středověkého zápasu pěvců na hradě Wartburg. V hlavní ženské postavě se pak prolíná postava mytické Venuše s dcerou duryňského vévody Alžbětou, které obě pojí láska, byť rozdílného druhu, k Tannhäuserovi. Obsazení dvojrole velšskou sopranistkou Gwyneth Jones se ukázalo jako velmi šťastné. Také Spas Wenkoff v roli Tannhäusera vytvořil postavu plnou emocí a protikladů zdařile, i když hlasově vychází z této hlavní dvojice lépe Gwyneth Jones. Jedná se ale o cenný dokument, v němž pěvecké výkony všech sólistů, sboru a orchestru s dirigentem Sirem Colinem Davisem , ale i baletu včetně scény a kostýmů jsou skutečně na vysoké úrovni v duchu Gesamtkunstwerku tak, jak jej skladatel proklamoval. Třicet let stará nahrávka představuje také po stránce zvukové a obrazové, s přihlédnutím k záznamům živých představení, dodnes jeden ze vzorů, jak uchopit Wagnerovo dílo a přiblížit je dnešnímu divákovi a posluchači.
Body: 5 z 6