Pohlédneme-li nazpět na Ivaškinovy dřívější nahrávky, přímo v nich překypují „première recordings“, ani toto CD není výjimkou. Novinkou je tentokrát Rachmaninovova klavírní improvizace rekonstruovaná M. Altschulerem pro cello a klavír a poté notoricky známá Vocalise – nahrávaná většinou v cis moll (jak ji upřednostňuje Rostropovič) – je zde interpretována v es moll, údajně podle původního záměru autora. U někoho to vzbudí zvědavost, u jiného větší odstup, největší kvality této nahrávky však vidím ve velmi vydařeném podání obsaženého repertoáru.
CD obsahuje komorní díla reprezentující skladatelův tvůrčí vývoj od prvních skladatelských pokusů ke zralému tvůrčímu období zastoupenému cellovou sonátou z roku 1901. Rané skladby jsou po formální stránce jednoduché, mají intimní až introvertní ráz a snad proto mnohého posluchače na první poslech nezaujmou. U interpretů se ovšem setkala technická preciznost se smyslem pro charakter díla. Ve skladbách raných dokazují smysl pro barvy a schopnost účinně vygradovat průběh i formálně velmi jednoduchého kusu. V Danse orientale je to narativní bohatost, ve Vocalise pak Rusům tolik vlastní nostalgie. Vrcholem nahrávky zůstává cellová sonáta kladoucí úskalí jak v technice, tak hlavně v souhře. Ivaškinovi s Rustem Hayroudinoffem se podařilo udržet homogenní celek, zachovat a vyartikulovat barevnou bohatost nejen této kompozice.
Měl-li bych se vyjádřit lyričtěji, řekl bych, že interpreti nehrají hudební kompozice, ale vyprávějí příběhy s jejich charakteristickou náladou, jazykem „široké ruské duše“.
Vydavatel: Panther
Stopáž: 67:00
Nahráli: Alexander Ivashkin – violoncello, Rustem Hayroudinoff – klavír
Body: 4 z 6