Brahms: Houslový koncert D dur , Mozart: Sinfonia concertante , Mendelssohn: Koncert pro housle, klavír a orchestr , Glass: Houslový koncert , Schnittke: Concerto grosso č. 1 , Lourié: Concerto da camera , Beethoven: Houslová sonáta c moll op. 30 č. 2 , Schubert: Oktet F dur , Milstein: Paganiniana , R. Strauss: Houslová sonáta Es dur , Brahms: Klavírní kvartet č. 1 g moll op. 25 , Desjatnikov: Wie der alte Leiermann , Piazzolla: Fuga y Misterio , Oblivion
Gidon Kremer – housle, Martha Argerich, Oleg Maisenberg – klavír, Kremerata Baltica, Wiener Philharmoniker, Christoph Dohnányi, Chamber Orchestra of Europe, Heinrich Schiff, Deutsche Kammerphilharmonie ad. Manažer projektu: David Butchart. Text: A, N, F. Nahráno: 1982?-?2006. Vydáno: kompilace 2007. DDD. 2 CD Deutsche Grammophon 4776534 (Universal Music).
Letošního šedesátníka, litevského houslistu Gidona Kremera jistě nemusím představovat. Během své kariéry nahrával pro několik firem, zvláště významné jsou v posledních letech jeho projekty pro ECM New Series a Deutsche Grammophon, se kterou spolupracuje už od počátku 80. let. K jeho výročí vydal Deutsche Grammophon dvojdílnou kompilaci s výběrem ze svých kremerovských projektů v letech 1982 až 2006. Doporučuji si všimnout v záhlaví dramaturgie, která dokumentuje obrovskou šířku houslistových zájmů a preferencí.
Hra Gidona Kremera byla vždy ideální rovnováhou prvků. Neuvěřitelně dokonalá technika mu už od dob studia umožňovala brilantně zvládat nejtěžší skladby, což mu zůstalo i do let zralosti (viz Milsteinova Paganiniana ). Je mistrem dynamických fines, právě tak jako házených smyků, které jako by popíraly zákony gravitace. Kdo byl uchopen kouzlem Kremerových tónů, musí vycítit i bez dodatků a komentářů neobyčejnost poselství tohoto umělce. Není to pouhý interpret, ba ani jen hudebník. Je to magický filozof a básník, někdy šokující prorok či objevitel, jenž hudebním vyjádřením umí očistit bez zájmu vnímaný hudební jev od koroze banality a rutiny až k často překvapivé původní podstatě jeho poselství. Květnové hostování na festivalu Pražské jaro se určitě zařadí mezi nadčasové zážitky. Do Prahy s ním přiletí i jeho díky pravidelné obměně stále mladý soubor Kremerata Baltica, jenž původně založil v roce 1992 pro potřeby festivalu komorní hudby v Lockenhausu. Právě se svou Kremeratou realizuje houslista svoje nejniternější umělecké vize; zde jsou to skladby Desjatnikova a Piazzolly, kterého kdysi pro houslový svět vlastně objevil. Kdo chce poznat Gidona Kremera v různých podobách – sólové, sólově komorní, ansámblové, tak je tato kompilace vhodným titulem.
Body: 6 z 6 – tip Harmonie