TRIO HLK: Anthropometricks

Trio HLK. Zdroj: Facebook tria

Richard Harrold – piano, syntezátor, Ant Law – osmistrunná elektrická kytara, Rich Kass – bicí nástroje, perkuse, Evelyn Glennie – vibrafon, marimba, perkuse, Natalie Clein – violoncello; Varijashree Venugopal – zpěv.
Nahráno: Castlesound Studios, Pencaitland (rok neuveden). Vydáno: 2024. TT: 55:37. 1 CD Ubuntu Music UBU0152CD
.

Britské Trio HLK zaujalo už debutovým albem Standard Time, které vyšlo v roce 2018. Pod zkratkou se skrývají příjmení pianisty (Richard Harrold), kytaristy (Ant Law) a bubeníka (Rich Kass). Na debutu hostoval i americký saxofonista Steve Lehman – už odtud lze tušit, kterým směrem se Trio HLK ubírá. Jedná se opravdu o jazz virtuózně zahraný, harmonicky pokročilý a rytmicky složitý. Takovou charakteristikou bych samozřejmě mohl ledaskoho odradit, proto raději dodám, že jak prvotina, tak aktuální album Anthropometricks je založené na vtipném konceptu. Výhradní skladatel Richard Harrold zde velice nápaditě dekonstruuje známé jazzové standardy. Z původní látky tak zbude jen basová linka (resp. variace na ni – viz Concertinas (for Bill), původně All Blues z Davisova alba Kind Of Blue) nebo volná citace původního tématu (např. titulní Anthropometricks, vycházející z Anthropology od Charlieho Parkera). Muzikanti, či obecně posluchači zběhlí v jazzových standardech, se tedy mohou bavit odkrýváním odkazů (např. variace na Coltraneovy Giant Steps se jmenuje Flanagan’s Lament). Trio velmi nápaditě pracuje se zvukem. Ant Law je skvělý sólista, nicméně na svoji osmistrunnou kytaru dokáže suplovat i chybějícího basistu. Zvuk kapely navíc ve dvou skladbách obohacuje cellistka Natalie Clein a na polovině desky slyšíme melodické i neladitelné perkuse Evelyn Glennie (ta ostatně hostovala už na prvním albu). Znamenitou volbou pak bylo přizvání indické zpěvačky Varijashree Venugopal, která účinkuje v titulní skladbě alba. „Karnatické zpívání“ se s pokročilým polyrytmickým jazykem Tria HLK pojí zcela přirozeně (Venugopal hostovala v roce 2022 s francouzskou fusion kapelou Sixun a zpívá i na letošní Djesse Vol. 4 Jacoba Colliera).

Členové Tria HLK jsou rozhodně skvělými reprezentanty moderního jazzu. Pokud z předchozích řádek máme pocit, že se jedná o přísnou intelektuální záležitost, je třeba zmínit, že některé pasáže alba zní, jako by spolu hráli Robert Fripp a Mark Giuliana. Přirovnání je to značně zjednodušující, ale některé rytmické figury a zkreslený zvuk kytary skutečně mohou Frippovy King Crimson připomenout. Rich Kass je také evidentně velice komfortnív doprovodech, které mohou čerpat z klasické indické nebo britské taneční hudby. Klavírní hra Richarda Harrolda je velmi specifická a pečlivě oproštěná od jazzových či bluesových klišé. To vše na albu, které jazzovou tradici oslavuje a ctí.

Členové Tria HLK jsou pozoruhodné hudební osobnosti a Anthropometricks je celkově nadmíru zajímavá sonda do současného britského jazzu.