Houslistka, pianistka a nyní především skladatelka Milada Červenková právě oslavila svou pětasedmdesátku a Společnost českých skladatelů jí uspořádala 8. listopadu jubilantský koncert v Malém španělském sále v Praze 2. Jméno skladatelky bohužel není v širší veřejnosti mimo Olomouc příliš známé, což se ale nyní může brzy změnit. Musím na úvod konstatovat, že koncert byl všemi přítomnými – profesionály i laiky – přijat v podstatě s nadšením, které bylo plně zasloužené. Skromnou jubilantku znám desítky let, slyšel jsem několik jednotlivých děl a věděl, že je výborná skladatelka. Ovšem teprve až soubor pěti komorních skladeb pro smyčcové i dechové nástroje mi dal poznat skutečnou míru jejího talentu a jejích kvalit.
Milada Červenková vystudovala na brněnské konservatoři housle a klavír, později ještě kompozici v Ostravě u Milana Báchorka. Živila se pak čtvrt století jako houslistka v Moravské filharmonii a je jasné, že za těchto okolností nemohla vytvořit velký počet vlastních skladeb. Ale to, co napsala, má vynikající kvalitu, neovlivněnou denní konzumací jiné hudby.
Vše je srozumitelné jak profesionálům, tak poučeným laikům. Nesnaží se experimentovat a její hudební styl zajímavě a originálně kombinuje tradiční postupy s těmi moderními, především v harmonické oblasti. Ani ty však nenarušují obecně velkou sdělnost skladeb, pro které se jen obtížně hledá nějaký skladatelský vzor z minulosti. Jednotlivé skladby jsou i formálně a nástrojově perfektní, neupovídané, končící (většinou originálně) v pravou chvíli.
Podle mého názoru (který sdílím s Mozartem) by hudba měla mít vždy určitou zvukovou krásu, která je nyní často záměrně potlačována. Červenková ji poskytuje plnými hrstmi a kdybych měl jmenovat skupinku našich nejlepších žijících skladatelů, určitě by v tom seznamu nechyběla. Je třeba také velmi pochválit všechny její interprety – často kolegy – kteří perfektně zahrané věci měli evidentně zažité. Činila se i asi dvanáctiletá vnučka Eliška, která zazpívala její tři půvabné dětské písničky. Na závěr nezbývá než autorce do dalších let pogratulovat s přáním, aby ty další skladby měly stejný umělecký náboj jako ty dosavadní!
Na koncertu zazněly tyto skladby Milady Červenkové: Tři písničky na slova Jiřího Žáčka ze sbírky „Ahoj, moře“ – vnučka Eliška. Šest kusů pro smyčcové trio – Patrik Sedlář, Pavel Hána, Vilém Petras. Pavana pro klavír – Milada Červenková. Lightly and Simply – Trio pro hoboj, klarinet a fagot – Trio Aperto. Pastorální suita pro flétnu a harfu – Klára Jasenčáková, Kateřina Valášková.