Nejctihodnější hudební soutěží pro velmi mladé hudebníky je v České republice Concertino Praga. Původně ji měl pod křídly Československý rozhlas, dnes ji společně pořádají Český rozhlas a Akademie klasické hudby, pod níž spadá festival Dvořákova Praha, jež dala soutěži nový život, lesk a zachraňující ekonomickou a marketingovou podporu.
Finále se uskutečnilo 16. září ve Dvořákově síni Rudolfina. Během dlouhého večera se devítičlenné mezinárodní porotě, v níž domácí uměleckou scénu zastupovali Ivo Kahánek, Josef Špaček, Tomáš Jamník a Irvin Venyš, představili čtyři finalisté: houslisté Richard Kollert a Diana Chausheva, pianista Viktor Vichev a trumpetista Filippo Lombardi. Porota přiřkla vavřín vítěze Bulharce Dianě Chaushevě, pomyslné stříbro dostal Filippo Lombardi, bronz Richard Kollert. Nevděčná „bramborová medaile“ zbyla na Bulhara Viktora Vicheva. „Byli jsme svědky skutečně špičkových vystoupení. Náhodný posluchač přímého přenosu v rozhlase mohl mít zcela oprávněný dojem, že sleduje koncert etablovaných sólistů,“ uvedl Jan Simon, ředitel festivalu Dvořákova Praha a intendant Akademie klasické hudby.
Jak viděl večer novinář? Výkony byly vesměs nadějné, i když všechny čeká ještě hodně práce, hodně studia, hodně přemýšlení a sbírání zkušeností. Za sebe jim přeji také hodně štěstí. Zvolili si hodně náročný program. Největší problém jsem měl s Richardem Kollertem. Houslový koncert d moll Arama Chačaturjana je choulostivý nejen technikou, ale i výrazově, neboť leckdo sklouzne na prvoplánové podbízivosti a ruské patetičnosti. Dle mého mínění to byla špatná volba. Sice má hbité prsty a dobrou pravou ruku, ale bylo to nejen nezralé, ale zvukově nevýrazné a nudné. Diana Chauseva je talent mimořádný a bude hodně záležet na jejím dalším studiu a vedení. (Ve finále hrála repertoárovou jistotu všech houslistů – Bruchův Koncert g moll.) Doufám však, že o ní v budoucnu uslyšíme nejen v Praze, ale i v jiných evropských destinacích. Zvláštní byla interpretace Rachmaninovova Koncertu g moll Viktorem Vichevem. Vršil sice drobné technické vady, ale part zvládl. Jenže to bylo nejnudnější provedení tohoto klavírního šlágru, jaké jsem kdy slyšel. Naopak velmi zajímavé bylo pro mě setkání s italským trumpetistou. Jakkoli nehrál bez chyb, byl to podle mě největší talent večera. (Výborný Haydnův Koncert Es dur.) Má pozoruhodné tónové dispozice a jsem přesvědčen, že jej čeká výrazná budoucnost.
Jaký byl první pocit vítězky po vyhlášení výsledků? „Vůbec jsem to nečekala, ostatní finalisté byli totiž úplně úžasní. Na celé soutěži mi přijde důležité, aby nás i porotu bavila, což se myslím podařilo. Jsem opravdu překvapená, ale moc šťastná, protože Concertino Praga mi pomůže v další cestě a doufám, že mohu inspirovat i další mladé kolegy,“ Diana Chausheva.
Talentované muzikanty doprovázel průměrně a nepřesně za řízení zkušeného Roberta Jindry Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Věřím, že sezona orchestru dopadne podstatně lépe.
Vítězka 56. ročníku Dvořákovy rozhlasové mezinárodní soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga získává díky podpoře rodinné nadace Karel Komárek Family Foundation stipendium ve výši 5000 eur, které je určené na další hudební rozvoj, případně zakoupení nového nástroje, a zároveň má možnost pořízení profesionální nahrávky ve studiích Českého rozhlasu. Soutěžící na druhém místě od nadace získává 2800 eur. Třetímu místu náleží stipendium ve výši 1700 eur, které věnuje společnost Bulb. Finanční odměnou je podpořeno i čtvrté místo, jehož dárcem ve výši 700 eur je vydavatelství Bärenreiter Praha. Další ceny a čestná uznání: Cenu Nadace Bohuslava Martinů získal Nikolay Biryukov za nejlepší interpretaci skladatelova díla. Cena Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové za nejlepší interpretaci skladby 20. či 21. století byla udělena Polině Tkhay. Cena pro nejúspěšnějšího českého účastníka byla udělena Richardu Kollertovi. Cenu publika na základě hlasování diváků v Rudolfinu (stipendium 500 eur) získala Diana Chausheva.