Nově zpřístupněná střecha pražského secesního paláce Lucerna je přímo stvořená pro exkluzívní společenské akce. V komorním prostředí útulného koncertního sálku, z něhož je přímý přístup na rozlehlou střešní terasu, se v podvečer 23. dubna 2019 sešli pořadatelé letního hudebního festivalu Za poklady Broumovska na neformálním setkání se svými příznivci a přáteli, aby je seznámili s programem letošního festivalového ročníku a zároveň je informovali o dalších zajímavých broumovských aktivitách.
V pozadí bohatého kulturního dění na Broumovsku stojí pozoruhodná a neobyčejně iniciativní Agentura pro rozvoj Broumovska. V čele této Agentury je její zakladatel Jan Školník – osobnost, která svou agilitou a svým entusiasmem už dávno přesáhla hranice „pouhého“ Broumovského výběžku. Navíc se Janu Školníkovi podařilo shromáždit kolem sebe tým lidí stejně zanícených a stejně činorodých, jako je on sám. Když se před svými hosty rozhovořil o práci Agentury, musel jsem před ním v duchu smeknout klobouk. Už jen samotný výčet činností, které Agentura různým způsobem zaštiťuje, je víc než impozantní: v hudební oblasti je to nejen festival klasické hudby Za poklady Broumovska, ale také mezinárodní soutěž pro mladé pianisty Broumovská klávesa a letní hornové kurzy.
Kromě toho se Agentura už od svého vzniku v roce 2004 intenzívně věnuje náročné renovaci proslulého broumovského kláštera, v jehož prostorách sídlí (klášter je od roku 1995 národní kulturní památkou), dále nabízí vzdělávací programy v rámci tzv. Maiwaldovy akademie, provozuje Galerii Dům a Literární domek (v němž poskytuje rezidenční pobyty našim i zahraničním spisovatelům), pořádá Broumovské diskuse a dokonce i meditační semináře pro manažery. Zatím posledním počinem Agentury je nedávné otevření hotelu Zámeček v Janovičkách u Broumova (podrobné informace o kulturním dění na Broumovsku jsou na webových stránkách www.klasterbroumov.cz).
Po Janu Školníkovi promluvila Tereza Kramplová, výkonná ředitelka festivalu Za poklady Broumovska. Tento festival lze v mnoha směrech považovat za unikum: odehrává se v pozoruhodných dientzenhoferovských kostelích Broumovska a nabízí špičkové umělce v místech, kde by je posluchači pravděpodobně nikdy neměli možnost živě slyšet. Vstupné na koncerty je dobrovolné – a přesto se na něm vybere tolik, že z výtěžku je možné ještě sponzorovat opravu oněch kostelů. Nutno také zdůraznit, že festival má nebývale širokou posluchačskou základnu a těší se mezi místními nesmírné oblibě. Na letošním, již čtrnáctém ročníku nabídnou pořadatelé festivalovému publiku každou prázdninovou sobotu v různých místech Broumovska deset koncertů, na nichž se představí přední tuzemští i zahraniční hudebníci.
Ještě před vlastním festivalem se ovšem konají dva „předfestivalové“ koncerty: 1. května 2019 vystoupila v koncertní síni Dřevník zpěvačka Dasha a Epoque Quartet, 21. června 2019 rozezní večerní klášterní zahradu na open air koncertě skupina Tata bojs s Filharmonií Hradec Králové. Na oficiálním zahajovacím koncertě festivalu v broumovském klášterním kostele 29. června 2019 budou mít pak posluchači jedinečnou příležitost vyslechnout si v podání sólistů a orchestru pražského Národního divadla obnovenou premiéru školské hry benediktinského kněze Augustina Šenkýře Dies numini et principi, která vznikla na objednávku broumovského kláštera. Vybrat to „nej“ z následujícího lákavého festivalového programu, tak jak ho představila Tereza Kramplová, je prakticky nemožné. Zájemcům doporučuji proklikat se na webové stránky festivalu www.zapoklady.cz.
Po přívalu zajímavých broumovských informací nabídli Jan Školník a Tereza Kramplová společnosti shromážděné ve střešním koncertním sálku hudbu. Ke klavíru zasedl náš nejznámější pianista Ivo Kahánek, umělecký ředitel Mezinárodní klavírní soutěže Broumovská klávesa, a zahrál Chopinovo Scherzo b moll, op. 31. Přednesl ho skvěle, s obdivuhodným osobním nasazením – a to i přesto, že hrál ve zjevné zdravotní indispozici a křídlo značky Brož mělo dost daleko ke koncertnímu Steinwayi.
Další hudební zážitek čekal posluchače venku na střešní terase. Součástí programu bylo totiž sledování západu slunce nad Prahou a pořadatelé vybrali k této atraktivní podívané hudební doprovod: violoncellista Tomáš Jamník měl zapadajícímu slunci a střešní společnosti zahrát výběr z Bachovy Suity č. 1 G dur pro sólové violoncello, BWV 1007. Počasí bohužel tento originální pořadatelský záměr zhatilo. Bylo zataženo a nevlídně zimavo. Ze slunce nebyl vidět ani ždibíček a Tomáš Jamník, který se opravdu snažil a hrál překrásně, měl za chvíli tak prokřehlé prsty, že musel své vystoupení předčasně ukončit. Pořadatelé naštěstí přichystali po jeho vystoupení pro své hosty bohatou tabuli, na které se skvěly báječné lahůdky broumovského původu, a stylově se k nim nalévalo neméně báječné víno z broumovských klášterních sklepů.
Počasí si dělá – a vždycky dělalo – co chce. Ale jinak není nejmenších pochyb, že existuje spousta pádných důvodů, proč zaostřit pozornost na Broumovsko a co nejdřív se tam vypravit.