Prestižní klavírní soutěž International Telekom Beethoven Competition Bonn již posedmé přilákala tisíce návštěvníků a 24 mladých klavíristů, které spojila fascinace osobností Ludwiga van Beethovena. Mezinárodní soutěž mladých klavíristů od 18 do 32 let, konající se každé dva roky v Beethovenově rodném městě Bonnu, proběhla v prvních dvou týdnech prosince v prostorách centrály Německého Telekomu, hlavního sponzora soutěže. Klavíristé ze všech koutů světa přijeli, aby přednesli své nejrůznější interpretace klavírní tvorby tohoto velikána a dalších hudebních skladatelů.
Soutěž proběhla ve dvou kolech, semifinále a finále, přičemž v každém kole na účastníky čekal náročný interpretační test zaměřený na konkrétní období nebo hudební žánr. Takto založil soutěž v roce 2005 prezident soutěže a předseda poroty, klavírista Pavel Gililov. Velký důraz klade na hudební kontextualitu Beethovenovy osobnosti. Proto se klavíristé museli v prvním kole popasovat kromě Beethovena i s obdobím baroka, v druhém kole s hudbou 19. století a v semifinále se soudobou a komorní hudbou. Finále se následně neslo v duchu Beethovenových klavírních koncertů. Druhý klavírní koncert B dur přednesl japonský Tomoki Kitamura a Třetí klavírní koncert c moll jihokorejská klavíristka Ho Jeong Lee.
Italský, nejmladší finalista Alberto Ferro mistrovským způsobem odehrál Čtvrtý klavírní koncert G dur. Nadaný klavírista, který zapůsobil na většinu posluchačů již v prvním kole, se stal poté vítězem letošního sedmého ročníku soutěže. Tento fakt působil následně poněkud úsměvně, protože se mu podařilo obhájit italský mistrovský titul, který Itálie drží již od minulého ročníku, kdy v soutěži zvítězil jeho kolega Filippo Gorini.
Ferro klidným a přitom dramatickým způsobem, bez velkých vnějších gest a přitom velmi niterně odehrál předposlední Beethovenův klavírní koncert podobně jako skoro dvacítku skladeb v předcházejících třech kolech. Soutěž se přitom pyšní obrovskou náročností repertoáru, jeho délky i nároky devítičlenné poroty sestávající z mezinárodních hvězd klavírních interpretů. Každý z účastníků si s sebou přivezl více než 240 minut repertoáru, obrovské technické schopnosti i osobitou interpretaci hraných děl.
Zvláštností Beethovenovy soutěže v Bonnu je důležitá role publika. Publikum tvoří nedílnou součást soutěže už od jejího založení a má právo opakovaně volit svého favorita. Tento vítězný favorit postupuje nezávisle na rozhodnutí poroty z prvního do druhého kola a odtamtud dále do semifinále. Tam publikum volí držitele dvou zvláštních cen, osobně v sále držitele ceny Beethoven-Hausu a online na internetu držitele ceny Deutsche Telekom StreamOn Beethoven Award.
Aby ani ve finále samotném nepřišlo publikum zkrátka, volí i tam svého „vlastního vítěze“, držitele ceny za nejlepší interpretaci klavírního koncertu. Podobně jako porota si ale i publikum bylo jisté svým výběrem, proto většinu interpretačních zvláštních cen obdržel opět Alberto Ferro.
Pravidelní návštěvníci z řad veřejnosti pokaždé způsobí, že atmosféra soutěže se změní na atmosféru koncertů s „natěšenými“ obyvateli Bonnu a okolí, kteří přicházejí mladé klavíristy podpořit. Přestože je na klavíristy vyvíjen obrovský psychický tlak (vítězství v soutěži přináší zajištěnou hudební kariéru na celý život a finanční odměnu 30 000 euro), v sále se tvoří každý den až skoro rodinná atmosféra. Stovky diváků přicházejí do zaplněného sálu každé ráno až do velkolepého finále. Ve srovnání s některými dalšími hudebními soutěžemi bonnské soutěži nechybí profesionalita organizace, která přiláká na soutěž každého, kdo má ke klasické hudbě respekt, obdiv nebo v něm vzbuzuje zájem. Kromě zahajujícího koncertu a závěrečného finále jsou všechny bloky soutěže dostupné zdarma, takže je soutěž přístupná opravdu komukoliv, a to nejen v sále, ale i přes internetové vysílání. Je až s podivem, jakou prestiž a oblíbenost u veřejnosti si bonnská soutěž dokázala vytvořit, přestože se letos konala teprve posedmé.
Soutěže jsem se jako posluchač zúčastnil již podruhé, v rámci svého studia hudební vědy na univerzitě v Kolíně nad Rýnem. Jako student jsem na soutěži vystoupil se svým koncertním úvodem – besedou, která publiku ve dvaceti minutách shrnula recepci Beethovenových pozdních sonát v dějinách kultury a umění. Další studentské iniciativy se zabývaly psaním blogu německého média Deutsche Welle, přípravou rozhlasového pořadu pro rádio Kölncampus nebo hudebními kritikami pro německé noviny General-Anzeiger Bonn.