Při příležitosti 20. výročí uzavření Česko-německé deklarace v roce 1997 připravil spolek ARBOR – hlavní pořadatel MHF Lípa Musica – dubnový minifestival s názvem Jarní dialogy. Projekt otevře dialog instrumentální v podání harfistky Jany Bouškové, německého houslisty a violisty Floriana Donderera, violoncellistky Tanji Tetzlaff a českého flétnisty Jana Ostrého. Následovat budou dialogy vokální s názvem Vidi Speciosam, na němž bude spolupracovat Tiburtina Ensemble s německou renesanční Capellou de la Torre. Projekt vyvrcholí dialogem hudebně-dramatickým s přesahem do video artu, na němž se bude podílet vokální duo Kchun, německý recitátor a tvůrce vizualizace. Ta bude založena na improvizačním videoartu promítaném přímo do interiéru kostela na základě tvorby kreseb akademickým malířem Atilou Vörösem na téma hudebního přediva přímo při koncertu. Nejen na španělskou polyfonii jsme se zeptali umělecké vedoucí Tiburtina Ensemble Barbory Kabátkové.
Na MHF Lípa Musica se s Tiburtinou pravidelně vracíte, letos se zapojíte do mimořádného projektu v rámci Česko-německého kulturního jara, který je do určité míry rovněž spjatý s Lípou Musicou. Jak na vás atmosféra tohoto festivalu doposud zapůsobila, na jaká vystoupení ráda vzpomínáte? Ráda vzpomínám na všechna moje festivalová vystoupení – a to nejen na ta s Tiburtinou. Každé z nich mělo svoji jedinečnou atmosféru – díky publiku, koncertním místům a okolí, které je obklopuje, ale v neposlední řadě i produkci festivalu, která pro nás a pro posluchače vždy všechno dokonale připravila. Vzniká tak neopakovatelná atmosféra, na kterou se nedá zapomenout. Nejhlouběji v mysli mi ulpěl koncert Tiburtiny na hradě Oybin v roce 2015 a v Novém Oldřichově v roce 2009. Nemůžu také zapomenout na atmosféru koncertu Hany Blažíkové v Zahrádkách v roce 2008. To místo je mystické, chtěla bych si tam někdy zazpívat.
V neděli 16. dubna v České Lípě představíte váš nový projekt ve spolupráci s německou Capellou de la Torre. Co vás inspirovalo k vytvoření tohoto projektu a výběru právě těchto uměleckých partnerů? Projekt vznikl v roce 2015 na popud jednoho našeho společného známého a kulturního organizátora v Německu. Premiérovali jsme jej téhož roku na festivalu Uckermärkische Musikwochen, v Čechách však na první provedení teprve čeká a jsem moc ráda, že to naše české “poprvé” bude právě v České Lípě na Boží hod velikonoční.
Podtitul programu avizuje uvedení mší k Panně Marii v ženských klášterech ve Španělsku kolem roku 1600… Katharina Bäuml, umělecká vedoucí Capelly de la Torre a hráčka na šalmaj (předchůdce hoboje), se již dlouhou dobu zajímá o historii dechových nástrojů. V podstatě náhodou nalezla ve španělských pramenech ženských klášterů spoustu dokladů o přítomnosti basových dechových nástrojů, opatřených za účelem provedení polyfonních mší největších autorů té doby – mezi nimi i Tomáse Luise de Victorii. Tato skutečnost nám tedy zřejmě dokazuje, že vícehlasé mše, které předpokládají mužské hlasy, jež však v ženských klášterech čekat nemůžeme, byly provozovány v kombinaci ženských hlasů, zpívajících soprány a alty, s dechovými nástroji, hrajícími tenory a basy. Nástroje byly samozřejmě obsluhované ženami!! A právě to nás inspirovalo k vytvoření programu, který jako kostru uvádí jednu z nejkrásnějších mší Victorii “Vidi speciosam” ze 70. let 16, století, doplněnou o dobový gregoriánských chorál a další polyfonní kusy. Vzniká tak něco unikátního, něco, co spojilo dva soubory, které by se možná vzhledem Capelly na renesanci – nikdy nepotkaly.
Kromě vašeho projektu je do Jarních dialogů zařazeno i vystoupení dua Kchun s programem Purgatio, jehož jste autorkou. Co vás přimělo k přípravě hudebního projektu s vybranou literární předlohou, tedy Božskou komedií, a jak na vás působí tento projekt v kontextu svých prvních provedení? Tento projekt dua Kchun se mi stal srdcovou záležitostí a to zejména pro nadšení a nasazení obou zpěváků – Martina Prokeše a Marka Šulce. I přes své dlouholeté působení v oblasti interpretace staré hudby v podstatě šlápli do neznáma, začali s čisté vody a nezalekli se. Martin mě požádal o vytvoření programu, nechal na mě, jaké bude téma, jen mě inspiroval slovem “čistota”. Od čistoty nebylo daleko k očistci, tedy tématu, které se ve středověké a renesanční literatuře objevuje velmi hojně. Při pohledu do mé knihovny mi na očích ulpěla Božská komedie Dante Alighieriho a téma bylo na světě. Následovala rozsáhlá příprava a studium textů, pramenů hudebních i nehudebních. Musím se přiznat, že při prvním provedení programu v Jablonci nad Nisou, duo Kchun odvedlo obrovský kus práce a vytvořilo tak posluchačům jedinečný zážitek, který naplnil i moje dramaturgické představy.
Na co dalšího se nejvíce těšíte v letošní sezoně? Těším se na všechno, s Tiburtinou nás tedy čeká českolipská premiéra programu Vidi speciosam, o což jsem strašně moc stála a přesvědčilo mě to opět o tom, že Praha není nutně místem, kde by se takové významné projekty měly koncentrovat. Tento program v červnu natočíme na CD a budeme reprízovat na několika místech v Německu a Holandsku. Těším se také na premiéry dalších koncertních programů v Gentu, Antverpách a mnoha koncertních pódiích v Německu. Z mých osobních projektů jsem v příjemném těšení se a napětí z turné a natáčení Monteverdiho Mariánských nešpor s belgickým souborem Collegium Vocale Gent. Konec roku bude ve znamení cestování a jedním z koncertů bude i společný projekt s Hanou Blažíkovou – Cantigas de Santa Maria, které jsme v roce 2014 natočily na CD. To je také hudba, které se nedá odolat…