Škampovo kvarteto patří k cestovně velmi extenzivním souborům. Počtem zemí, jež doposud navštívilo, se může zařadit mezi mnohem starší soubory. Není smyslem těchto řádek je vyjmenovávat. Exkluzivním vyústěním jejich snah a důkazem kvality je časově neomezená smlouva hostujících profesorů komorní hudby na London Royal Academy of Music.
Šest CD, která pro firmu Supraphon natočili, dokumentuje slova o prudkém růstu i snaze setrvat na dobyté pozici. Haydnovy, Mozartovy, Beethovenovy, Brahmsovy, Dvořákovy, Smetanovy, Ravelovy a Janáčkovy skladby, která na ně nahráli, jsou pečlivě vybranými ukázkami z repertoáru a postihují jejich schopnost mimořádně senzitivního vcítění do období interpretovaného díla. Jestliže u některých souborů v každé stylově odlišné kompozici slyšíme v prvé řadě jejich interpretační postoj, pak u Škampova kvarteta to lze chápat opačně. Cokoli hrají, hrají s uchopením, jež odpovídá etapě vzniku díla. Přístup k nastudování vychází nejen z poučenosti o té či oné skladbě, ale i z bytostného sepětí s ní. Markantně o tom vypovídá nahrávka obou Janáčkových kvartetů, jejichž interpretace, jak ji můžeme posuzovat v porovnání s desítkami ostatních, je nová v jakémsi „návratu k Janáčkovi“. Kvartetisté vystopovali řadu Janáčkových poznámek z dopisů a zápisků, vyslechli co možná všechny dostupné prameny, dochované ústním podáním o skladatelově představě, ať už o obsahu díla samotného či interpretace. Za zmínku stojí z těchto „poznávacích cest“ vytvořený koncertní program, který uvádějí pod názvem Janáček a jeho moravské kořeny. V něm nejen hrají fragmenty i celé dílo, ale také notové zápisky a sčasovky k němu se vážící sami notují, slovy komentují skladatelovy poznámky apod. Škampovo kvarteto oživuje v Janáčkových dílech nejen notový záznam, ale snaží se interpretací postihnout i situaci a pocity při vzniku díla. Projevuje se to temporytmem celku, na malých plochách vycítěnými proměnami něhy a tvrdosti, rytmickými nuancemi ve stanovených tempech jednotlivých vět. Jejich interpretace je slitou mozaikou z mnoha odštěpků, které najednou poskytují nový poslech.
Po úspěšných reakcích zahraničního publika na jejich komponovaný pořad Janáček a jeho moravské kořeny se kvartetisté chystají předložit tento typ prezentace Janáčkovy hudby i českému posluchači. Možná, že i domácí poučený milovník Janáčkovy hudby v něm najde obohacení.
Diskografie
Supraphon
L. van Beethoven: Smyčcový kvartet f moll, op. 95
B. Smetana: Smyčcový kvartet d moll, č. 2
J. Haydn: Smyčcový kvartet d moll, op. 76, č. 2
F. Schubert: Kvartetní věta c moll
M. Ravel: Smyčcový kvartet F dur
L. van Beethoven: Smyčcový kvartet e moll, op. 59, č. 2
W. A. Mozart: Kvintet A dur
A. Dvořák: Smyčcový kvartet F dur, op. 96, „Americký“
J. Brahms: Smyčcový kvartet c moll, op. 51, č. 1
L. van Beethoven: Smyčcové kvartety op. 127 a 135
L. Janáček: Smyčcové kvartety č. 1 a 2