Český dechový soubor Alinde Quintet zvítězil v prestižní soutěži ARD v Mnichově

Alinde Quintet. Foto: Petra Hajská

Fenomenálního úspěchu dosáhl dechový soubor Alinde Quintet. Ve špičkové mezinárodní konkurenci se probojoval až do finále soutěže ARD v Mnichově, z něhož vyšel jako vítěz.

Členové souboru si odvážejí nejen peněžitou odměnu, ale i vstupenku na světová pódia a zájem kulturních organizátorů z celého světa. 

Soutěž ARD se sice koná každý rok, ale pouze ve vybraných kategoriích a pozváni do hlavní soutěže jsou jen interpreti, kteří přesvědčí porotu na základě zaslané nahrávky. Pozvání dostal i český dechový soubor Alinde Quintet, hrající ve složení Anna Talácková (flétna), Barbora Trnčíková (hoboj), David Šimeček (klarinet), Petr Sedlák (fagot) a Kryštof Koska (lesní roh), společně s dalšími 26 ansámbly z celého světa. Samotná soutěž pak měla čtyři kola, která probíhala ve dnech 3.–11. září 2024 v Mnichově. Odborná porota během čtyř soutěžních kol vybrala čtyři soubory do finálového klání, z něhož si Alinde Quintet odváží 1. cenu.

V porotě zasedli přední světoví hráči a pedagogové  fagotistka a předsedkyně poroty Julie Price, klarinetistka Stéphanie Corre, hornista Olivier Darbellay, hobojista Florian Grube, flétnistka Daniela Koch, fagotista Jaakko Luoma a flétnista a dirigent Olivier Tardy.

V prvních dvou kolech představili čeští hráči skladby od W. A. Mozarta, Samuela Barbera a moderní kompozici americké skladatelky Taniy Leon a českých skladatelů Antonína Rejchy, Pavla Haase a novou skladbu Johanny Doderer zkomponovanou přímo pro soutěž. V semifinálovém kole interpretovalo šest postupujících souborů díla Paula Taffanela, Gustava Holsta a britských skladatelek They Musgrave a Sally Beamish. Ve finále Češi zahráli 10 kusů György Ligetiho.

Videozáznamy jednotlivých kol jsou k volnému zhlédnutí na webových stránkách soutěže www.br.de/ard-music-competition.

Mezinárodní soutěž bavorského rozhlasu ARD v Mnichově se koná od roku 1952, za tu dobu proběhla soutěž v oboru dechové kvinteto jedenáctkrát. V minulosti se stali laureáty soutěže také hráči Afflatus Quintet v roce 1997 a Pražské akademické dechové kvinteto v roce 1966, v oboru sólových nástrojů to byli mezinárodně uznávaní umělci jako hornisté Radek Baborák, Přemysl Vojta, Kateřina Javůrková či fagotista Václav Vonášek.

Alinde Quintet. Foto: Petra Hajská

Soubor Alinde Quintet založili v roce 2019 přední instrumentalisté mladé generace. Za krátkou dobu se stal vítězem mnoha mezinárodních soutěží (Bucharest International Music Competition 2019, ODIN 2020, OPUS 2021, Carl Nielsen Chamber Music Competition 2023 – 3. cena) a je zařazen na Listině mladých umělců Nadace Český hudební fond. Jeho členové jsou absolventy univerzit v Londýně, Lyonu, Bruselu, Praze. Jsou rovněž laureáty soutěží Pražské jaro, Concertino Praga a dalších a nyní zastávají vedoucí pozice v předních českých orchestrech jako Česká filharmonie, Orchestr Národního divadla v Praze, Orchestr hl. m Prahy FOK či Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Jsou vyhledávanými komorními i orchestrálními hráči u nás i v zahraničí.

Členům zajímavého mladého souboru položila několik otázek šéfredaktorka Harmonie Alena Sojková.

Proč jste se rozhodli sestavit dechový soubor? A jak jste se dali dohromady, když jste rozesetí doslova po celé republice?

Anna Talácková: Dohromady nás svedla Praha. Byť každý pocházíme z jiného koutu České republiky, do Prahy jsme přišli buď studovat, nebo pracovat. S Bárou jsme se potkaly kdysi dávno na hudebním gymnáziu na Žižkově, kde jsme spolu hrály v orchestru a různých komorních uskupeních. Komorní hra nás bavila, chtěly jsme v ní pokračovat, a když jsme se po zahraničních studiích znovu sešly v Praze, rozhodly jsme se oslovit kamarády a skvělé muzikanty, které jsme znaly z České studentské filharmonie nebo z Akademie komorní hudby, jestli by nechtěli hrát v dechovém kvintetu. A dobře to dopadlo!

Inspirovali vás k vašemu rozhodnutí i vaši vynikající předchůdci Afflatus Quintet a Belfiato Quintet? 

Barbora Trnčíková: Myslím, že v počátku jsme hlavně chtěli najít skupinku lidí, kteří nad hudbou přemýšlejí podobně, pro které má hudba v životě stejně důležité místo. Komorní hra nabízí ideální prostor pro kreativitu, práci do detailů, sebevyjádření, na které mnohdy v orchestrálním provozu není čas. Tohle, myslím, byl ten hlavní podnět. Soubory, které zmiňujete (a také řada dalších), nám samozřejmě byly a stále jsou v mnohém inspirací a motivací. Že na jejich úspěchy jednou navážeme, to jsme si v začátcích ani nemohli nechat zdát. Je ale skvělé, že tradice české komorní hudby pokračuje dál, z toho máme radost.

Hodnotit umělecký výkon je velmi těžké. Čím jste porotu soutěže ARD přesvědčili? Jak vaši hru charakterizovala?

Anna Talácková: Po finálovém večeru jsme měli možnost si s porotci popovídat. Co všichni zmiňovali, byla vyrovnanost našich výkonů ve všech kolech, práce se společným zvukem, množství barev, zkušenost na pódiu, skvělá souhra a přirozená muzikalita. Těšili se na naše další vystoupení, nemuseli prý dlouze debatovat nad tím, zda postupujeme a zda má právě náš soubor zvítězit. Je to až legrační, s jakou nervozitou jsme se po každém kole obávali, jestli vůbec prolezeme dál, a po celou dobu jsme o tom museli nejvíc přesvědčovat sami sebe. (Úsměv)

Popište prosím cestu do soutěže a během ní.

Anna Talácková: Do soutěže jsme byli vybráni s dalšími 26 soubory z celého světa díky soutěžní nahrávce (natáčeli jsme 6 bagatel od Ligetiho a Kvintet č. 2 d moll G. M. Cambiniho). Do Mnichova nakonec dorazilo devatenáct souborů, z nichž dvanáct postoupilo do druhého kola, šest do semifinále a čtyři do finále. Po každém kole jsme jen vyměnili jedny noty za další, zkoušeli jsme, co bylo potřeba, a snažili se taky odpočívat, aby nám vystačily síly.

Jak dlouho jste se na tuto soutěž připravovali?

Barbora Trnčíková: Soutěž byla vypsaná v listopadu loňského roku, během prosince jsme si vybrali repertoár (v každém kole byly některé skladby volitelné) a od ledna začala příprava. Nejprve jsme natáčeli soutěžní nahrávku, potom jsme se postupně seznamovali s celým repertoárem. Samozřejmě se kvůli soutěži nezastavil život, příprava probíhala souběžně s naší prací v orchestrech a vedle již nasmlouvaných koncertů. 

Jak důležité je pro soubor toto vítězství?

Barbora Trnčíková: ARD je jedna z nejvýznamnějších soutěží v klasické hudbě, v oboru dechového kvinteta si troufnu říct, že ta vůbec nejzásadnější. Zvítězit v ní je víc než splněný sen. Může nám skutečně změnit život!

24. října vystoupíte na festivalu Lípa Musica se zajímavým programem a zajímavým sólistou. Můžete prosím program přiblížit?

Koncert v Městském divadle v Novém Boru v rámci festivalu Lípa Musica bude výjimečnou událostí jak pro nás, tak pro posluchače. Kromě slavného Dechového kvintetu J. B. Foerstera uvedeme dvě skladby, které v úpravě pro dechové kvinteto dosud nikdy nezazněly, a sice překrásnou Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave Josefa Suka a kompletní Dvořákovy Biblické písně, které s námi přednese basbarytonista Adam Plachetka. Během covidové kulturní odmlky jsme s ním natočili Biblickou píseň č. 6 v aranži našeho hornisty Kryštofa Kosky, která měla tak hezké ohlasy, že se nám vloudila myšlenka o provedení celého cyklu. S ředitelem festivalu Martinem Prokešem jsme našli společnou řeč a nadšení pro tenhle nápad, a teď se mohou posluchači konečně těšit na jeho provedení. 

Alinde Quintet vystoupí v pátek 20. září na koncertě vítězů v mnichovském Herkulessaalu. Koncert bude živě přenášen bavorským rozhlasem a online na webových stránkách soutěže.

A v sobotu 21. září se představí na Jablkobraní v pražských Ctěnicích. V programu od 15.00 vystoupí v areálu Zámku Ctěnice se dvěma čísly: Dechovým kvintetem D dur Antonína Rejchy a Americkým kvartetem č. 12 skladatele Antonína Dvořáka. Cena vstupenky je 100 Kč.

Alinde Quintet po oznámení výsledků soutěže ARD. Zdroj: Facebook souboru
Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější