Součástí londýnského hudebního dění je Symfonický orchestr BBC od 30. let 20. století. Mimo jiné se docela hodně zabývá hudbou 20. století a současnou tvorbou. Za svou existenci už premiéroval tisícovku nových děl, včetně skladeb Bély Bartóka, Benjamina Brittena, Paula Hindemitha, Gustava Holsta, Igora Stravinského nebo Dmitrije Šostakoviče, Johna Cagea, Jamese MacMillana, Elliotta Cartera, Sofie Gubaidulinové či Michaela Nymana. Roky pravidelně koncertuje a má své působiště v centru Barbican. Všechna vystoupení vysílá stanice BBC Radio 3.
BBCSO se nevyhýbá ani různým inovativním projektům, jako jsou Music Intro nebo Rodinný orchestr. Spolupracuje rovněž na řadě projektů se školami a s obyvateli místních komunit v Maida Vale, Hammersmithu a v oblasti Fulhamu. Hlavním hostujícím dirigentem je David Robertson.
Post šéfdirigenta tohoto renomovaného britského orchestru převzal český umělec Jiří Bělohlávek na Prvním večeru Proms v červenci 2006. Působil u něj již v letech 1995 až 2000 jako hlavní hostující dirigent.
„Jiří Bělohlávek má s tělesem vztah, který bych bez rozpaků nazval velkou láskou,“ říká ředitel Symfonického orchestru BBC Paul Hughes. Před hostováním na letošním Pražském jaru manažer z britské metropole odpověděl HARMONII na několik otázek.
U světových orchestrů se střídají šéfdirigenti různých národností. Zastáváte také názor, že jsou takové výměny pro orchestry po celém světě výhodou? Ano! Jako významný mezinárodní orchestr jsme zvyklí pracovat s dirigenty z nejrůznějších zemí. Mimořádné bohatství zkušeností a profil osobnosti Jiřího Bělohlávka je pro náš orchestr obrovsky přínosný.
Jaká část rozvrhu práce orchestru náleží Mistru Bělohlávkovi? Především má co do činění s těmi koncerty, které diriguje, ale stejně tak se podílí i na celkovém uměleckém vedení tělesa.
Má podle vás s hráči dobré vztahy? Má s tělesem vztah, jaký bych bez rozpaků nazval velkou láskou. Nádherný, úzký kontakt, který umožňuje jedno z nejkrásnějších společných muzicírování, jaké Symfonický orchestr BBC v posledních sezonách mohl zažívat.
Co figurovalo v rozvrhu orchestru v posledních týdnech a bezprostředně před odjezdem na turné a do Prahy? Poslední koncert naší sezony, koncert s datem 21. května, tvořila Szymanowského Čtvrtá symfonie Symphonie concertante a Sukova Symfonie Asrael, a to s dirigentem Jiřím Bělohlávkem a pianistou Piotrem Anderszewskim. Po zájezdě čeká náš orchestr během léta dvanáct koncertů na festivalu BBC Proms – od 18. července do 13. září, včetně prvního a posledního večera.
Líbí se vám a hudebníkům dramaturgie Jiřího Bělohlávka kombinující britskou a českou, respektive kontinentální hudbu? Orchestr BBC se ve svém repertoáru, tak jak je namícháván, cítí obecně spokojen, ale neřekl bych, že je jeho repertoár omezen jen na českou a britskou hudbu.
Ocení nicméně orchestr, že se bude znovu věnovat s šéfdirigentem Bělohlávkem pro festival Proms také české hudbě? Samozřejmě. Hrát českou hudbu pod taktovkou rodilého Čecha je pokaždé vzrušující, protože tu hudbu zná do hloubky a dosahuje fantastických výsledků. Na datum 21. srpna nám tak v Royal Albert Hall připadá koncertní uvedení Janáčkova Osudu a Dvořákových Slovanských tanců.