V osmnácti letech se stala primabalerínou Národního divadla v Praze. Kariéru aktivní tanečnice zakončila vstupem do americké síně slávy „Hall of Fame“ v roce 1995. Je z rodu balerín, které si fluidum kultivované krásy pohybu ponechávají pro celý život. Baletní geny dostala od svých rodičů. K fyzickým předpokladům, múzické vnímavosti, půvabnému zjevu a umělecké senzibilitě obdržela také nezbytnou vytrvalost, sebekázeň a urputné odhodlání k překonávání překážek. Toho všeho je třeba k tomu, aby dar talentu nezůstal promarněn. Řeč je o Janě Kůrové a tak trochu také o jejích rodičích – Miroslavu Kůrovi a Jarmile Manšingrové, populárních baletních umělcích.
S baletem do světa
Současná generace mladých diváků Janu Kůrovou už na scéně nezastihla. Setkává se s ní jako s pedagožkou, choreografkou nebo organizátorkou baletních akcí a workshopů, nyní ředitelkou obecně prospěšné společnosti Mezinárodní balet Praha. A přece to není tak dávno, co zářila na baletní scéně doma i ve světě. Již jako studentka reprezentovala Československo na mezinárodních baletních soutěžích, kde v obrovské konkurenci účastníků získávala zlaté a stříbrné medaile. Po 1. ceně v Celostátní baletní soutěži v Praze roku 1975 následovala 1. Cena na Mezinárodní baletní soutěži v Lausanne 1976. Na IX. Mezinárodní baletní soutěži v bulharské Varně roku 1978 si Jana Kůrová vytančila v tříkolové soutěži druhé místo mezi 111 soutěžícími z 21 zemí a dostala stříbrnou medaili. O rok později v roce 1979 byla oceněna jako nejlepší tanečnice soutěže na I. Mezinárodní baletní soutěži Spojených států amerických v Jacksonu, dostala stříbrnou medaili a spolu s partnerem Lubomírem Kafkou byli vyhodnoceni jako nejlepší pár celé americké soutěže.
Vynikající ocenění jsou výsledkem souhry mimořádného talentu a dobrého pedagogického vedení. Umění baletu ji učili přední baletní pedagogové, mezi nimiž zaujímají významné místo její rodiče. V roce 1980 absolvovala na Státní konzervatoři v Praze, umělecké znalosti si rozšířila na Akademické choreografické škole v Moskvě a v Baletním studiu Davida Howarda v New Yorku.
Tančila všechny role světového baletního repertoáru, s nimiž hostovala na různých festivalech v mnoha zemích. Na scéně pražského Národního divadla byla Odettou i Odilií v Labutím jezeře , Růženkou ve Spící krasavicí , Mášou z Louskáčka , Julií z Romea a Julie , Balerínou z Petrušky , Giselle, Popelkou a mnoha dalšími postavami. Po úspěšném vystoupení pro španělskou královskou rodinu v Madridu tančila s velkým úspěchem na Broadwayi v prestižním All Star Gala , které se konalo pod záštitou slavných umělců, jako jsou Rudolf Nurejev, Leonard Bernstein, Luciano Pavarotti, Elizabeth Taylor, Zubin Mehta a další.
Jana Kůrová odešla z Národního divadla v roce 1991 a rozjela se do světa. V dalších letech pokračovala v hostování ve Spojených státech amerických. Stala se členkou odborné rady při prvním ročníku Monaco Dance Awards a od roku 1998 zasedá v porotách mezinárodních baletních soutěží. ( USA International Ballet Competition, Prix de Lausanne, Mezinárodní baletní soutěž ve Varně, Concourse International de Danse Luxembourg, Shanghai International Competition, Istanbul International Ballet Competition). Roku 2001 vyučovala baletní umění na korejské National University of Arts v Soulu.
Z primabaleríny se stala baletní manažerkou a ředitelkou neziskové společnosti Mezinárodní balet Praha (člen Mezinárodní taneční rady CID při UNESCO). Zaměřila se na propagaci světového baletu v České republice. Ke znalostem baletní profese si musela osvojit poznatky z podnikání a neziskových organizací. Musela proniknout zejména „českou etikou“ sponzorské činnosti a věnovat se fundraisingu. A tak její představení světových baletních hvězd Prague Ballet Gala, pořádané pod záštitou Ministerstva kultury České republiky ve Státní opeře Praha, vstoupilo letos již do šestého ročníku. Hostující umělci uplynulých pěti ročníků jako Igor Zelensky, Maria Alexandrova, Sergej Filín, Dmitri Simkin, Viengsay Valdés, Rómel Frómeta, Ivan Vasiliev, Nina Kaptsova, Viktoria Tereshkina, Yolanda Correa, Yoel Carreño, Isabelle Ciaravola, Matthieu Ganio, Polina Semionová, Elisabet Ros či Desmond Richardson patří v globálním světě baletu mezi absolutní špičku. Do České republiky, kam v posledních letech jen zřídkakdy zavítaly renomované zahraniční soubory s celovečerními baletními inscenacemi, přinesli alespoň v krátkých ukázkách vhled do úrovně baletního dění za našimi hranicemi.
Vyznání Jany Kůrové
„ Cítila jsem potřebu vyplnit vakuum, které tady v 90. letech vzniklo. Začaly se vytrácet umělecké hodnoty, které v českém baletu měly významné postavení a kterých bylo dosaženo s enormním úsilím, mnohdy navzdory nepřízni osudu. Nadchla jsem se pro nové projekty, podávala jsem žádosti o granty, ale nedostala jsem nic. Postupně to začala být pro mne výzva. Zajímá se vůbec společnost o baletní umění? Najdou se sponzoři, kteří balet podpoří? Osloví balet nové publikum? Hledala jsem odpověď na spoustu otázek a mnohokrát překonávala překážky, které vytvářeli i samotní kolegové.
Jako primabalerína jsem hostovala v různých zemích světa. Poznala jsem mnoho umělců a navázala četná přátelství. Pro mě je baletní umění nejdokonalejší forma pohybu a gest, která slouží k tvůrčímu vyjádření na scéně. Má vzácný dar oslovit lidi na celém světě bez rozdílu národnosti. Umění jako takové patří k nejstarším formám mezilidské komunikace. Balet má nezastupitelnou roli i v současné době vyspělých informačních technologií a může s nimi tvořit dokonalou harmonii. Kořeny baletu jsou v tradici a větve v současnosti mnoha národů.
Chtěla bych, aby si baletní umění získalo u nás takové společenské postavení, které je zcela běžné ve světě. Slavné metropole jako Paříž, Vídeň, Kodaň, New York a mnoho dalších se mohou pyšnit vynikajícími tanečníky, připisují si jeden úspěch za druhým, ale současně si váží historie. Nemohla jsem nečinně přihlížet k tomu, že se baletní umění postupně odsouvá na vedlejší kolej. Nedala jsem se tedy odradit. Sponzoři se našli, a třebaže to není vždy jednoduché, mohou se uskutečnit zajímavé a úspěšné projekty, které oslovují diváky.“
Mezinárodní spolupráce
Prague Ballet Gala se stal v baletním světě pojmem. Velké baletní hvězdy si vybírají, kdy a kde budou hostovat. Je velkým úspěchem Jany Kůrové a Mezinárodního baletu Praha, že na Prague Ballet Gala na scéně Státní opery Praha hostovaly jak osobnosti Baletu Velkého divadla v Moskvě, kteří jsou v současnosti nejžádanějšími umělci v USA, tak hvězdy Baletu Pařížské opery, Flanderského královského baletu, Béjartova baletu z Lausanne, Holandského národního baletu z Amsterdamu, Královského baletu Covent Garden z Londýna, Státního divadla ve Wiesbadenu, Národního baletu z Kanady, Státní opery v Berlíně, Semperovy opery v Drážďanech a četných dalších souborů.
Nelze všechny umělce vyjmenovat, neboť za pět let se jich vystřídal velký počet. Byli mezi nimi i představitelé baletu ze zemí velmi vzdálených, a to z Čínského baletu v Hong Kongu a z Kubánského národního baletu v Havaně, odkud je vyslala do pořadu Jany Kůrové legendární primabalerína assoluta Alicia Alonso. Byla to vlastně opožděná výměna, protože Jana Kůrová dvakrát hostovala na Mezinárodních baletních festivalech, za kterými jezdí do Havany davy mezinárodních baletomanů.
Projekty Mezinárodního baletu Praha získávají oblibu a společenský zájem dokazuje, že o umění klasického baletu je stále větší zájem. Ke slavnostnímu Prague Ballet Gala přibyly další projekty: (Divine Dancers, první baletní DVD v České republice) , Ballet & Dance Workshop Ostrava, International Master Program, Summer Intensive Courses, Ballet on Screen, Video Library, letos i World Ballet in Ostrava, kde vznikla spolupráce s Projektem společenské odpovědnosti a Prague Ballet Summer). Jejich poslání vystihuje motto © „Life through Dance – Dance through Life“.