Na úvod festivalu Janáčkovo Brno 2004 zazněla 21. 1. v Janáčkově divadle obnovená inscenace Vídeňské státní opery z roku 2002 Její pastorkyně v režii Davida Pountneyho. Dirigent Jaroslav Kyzlink přistoupil k prvnímu uvedení opery v Janáčkově tak zvané brněnské verzi 1908 (oproštěné od pozdějších instrumentačních úprav a retuší Karla Kovařovice), s velkým respektem. Zaujal koncentrací na výstižnost detailů vnášejících do partitury opery napětí a podtržením dramatické účinnosti. Janáčkovskou medailí oceněný Pountney HARMONII řekl: „Nemá smysl setrvávat na původní inscenační verzi. Styděl bych se za to. I má produkce bude za deset let zastaralá. Dílo si zasluhuje pravdivý přístup.“ Koncepční výklad oproštěný od folkloristického pojetí, ovšem s realistickými prvky, s neutrálním dobově nezakotveným scénografickým řešením (scéna Robert Israel , kostýmy Marie-Jeanne Lecca , světelný design Mimi Jordan Sherin ), v jehož centru je monstrózní mlýnské kolo symbolizující běh času měnící se ve druhém dějství na světnici z pytlů mouky a ve třetím dějství v prázdnou scénu obehnanou stěnami demonstrující čistotu vizuálního stylu i čirou lidskost převzal režisér z vídeňského nastudování (viz HARMONIE 5/2002). Suverénní výkon podala Helena Kaupová v roli Jenůfy. Z hvězd na scéně Janáčkova divadla NDB zazářili legendární finsko-německá mezzosopranistka Anna Silja v Kostelničce a fenomenální interpret Janáčkových rolí Peter Straka v Lacovi Klemeňovi. V závěsu za nimi byli pozoruhodní zejména Marta Beňačková ve Stařence Buryjovce a Kostelničce a Michal Lehotský ve Štefovi Buryjovi. Z dalších pěvců Richard Novák , Jitka Zerhauová , Marika Žáková . Orchestr a sbor Janáčkovy opery podali v prvních dvou reprízách nadstandardní výkon a inscenace si získala v publiku mimořádný ohlas.