K prosté písni časem dospěji

Součástí rozsáhlého turné – koncertního maratónu – skupiny Illustratosphere k no­vému albu Maratonika byla také zastávka v brněnském sále Semilasso. Rozhovor s Danem Bártou probíhal po koncertě a ná­sledné autogramiádě. Na otázky jeden z našich nejlepších zpěváků odpovídal po­hodově a uvolněně a bylo znát, že si mluve­né slovo užívá stejně jako slovo zpívané.

Koncert v Brně jste zahájil slovy ze svého písňového textu Opýšemé inaší: „Co se ode mne žádá? / Ať zazní prostá píseň.“ Poz­ději jste však z pódia mluvil o sdělení jako o „komplikovaně zašifrovaném vzkazu“. Jak to jde dohromady? Poslední verš té pís­ně zní: „Na viděnou, vážně díky, že naslou­cháš. Pak odměnou tvou nechť jsou píseň složitá a příběh spletitý.“ Přestože se sna­žím, nedaří se mi vyjádřit prostou písní. Doufám však, že k ní časem dospěju. Větši­na z těch, kteří dělají muziku a začínali slo­žitě, se později dostane k dětské jednodu­chosti. Ta píseň, to je vlastně takový žert. Ale je v ní také trocha hořkosti z toho, že se snažíte vytvořit něco krásného, chvílemi až barokního, ornamentálního, ale doba je dnes taková, že ne každý si taková díla mů­že z časových důvodů užít.

Stavíte prosté a jednoduché umění a umě­ní ornamentální proti sobě, nebo i v tom barokním nacházíte něco jednoduchého? Pro současnou hudbu je, alespoň co do struktury, barokní muzika fundamentální. A barokní sloh, aspoň z toho mála, co o něm vím, se mi zdá zdobný až možná pro­ti své vůli. V tom si vlastně s barokními umělci můžeme být podobní, i když, obá­vám se, my jsme daleko víc secesní. A to je ještě horší (smích).

Se zdobností souvisejí aranže písní. Na Maratonice kladete více než dříve důraz na elektrickou kytaru a na basu, naopak klá­ves je tam méně, což souvisí mimo jiné s odchodem pianisty Stanislava Máchy. Ke změně došlo také právě na postu kytaris­ty… My jsme se napolo rozpadli a pak jsme se znovu dali dohromady. S Mírou Chyškou, který teď přišel do kapely zpátky, jsme Il­lustratospheru kdysi zakládali. Mírův styl hry je samozřejmě jiný a my se s ním snaží­me vrátit zpátky ke kořenům naší tvorby.

Já bych možná nemluvil úplně o návratu, spíše tam vnímám pohyb po spirále… Tak úplný návrat samozřejmě není možný, tři­náct let je třináct let. To je polovina naší muzikantské kariéry.

Jak se jednotliví muzikanti podílejí na tvor­bě nových písní? Hodně písní skládá Filip Jelínek, něco píšu já, tvoříme také společně jako tandem a na některých skladbách se podílíme všichni dohromady. Robert Balzar rovněž píše, tu a tam… Texty si zpravidla ob­starávám sám. Míra Chyška, který je velmi vkusný člověk, orientuje se ve formě a má cit pro zvuk a dramaturgii písní, má na sta­rosti, kromě spoluautorství, zvukové aranže. Dokáže Filipa i mne krotit a je vlastně tako­vou protiváhou k nám dvěma. Jeho osobitý styl hry je tak výrazný, že dotváří atmosféru písně, i když zrovna nemá sólo. Ale to platí i pro ostatní, navzájem se vyvažujeme.

Dan Bárta a Illustratosphere, foto Jakub KlimoAle atmosféru do značné míry vytváříte i vy svým zpěvem. Všiml jsem si, že v některých písních používáte dva mikrofony – jeden na sdělení textu, druhý na hrátky s hlasem. Po­užívám efekt, s jehož pomocí rozšiřuji svůj výrazový rejstřík. Taková věc se hodí, protože díky ní mohu svou hudbu udělat pestřejší.

Jste v hledání nových výrazových rejstříků samouk, nebo máte v používání efektů ně­jaké vzory? Vlastně ani nevím… Koupili jsme si tu krabičku s Matějem Ruppertem a s Vojtou Dykem zhruba ve stejnou dobu a každý z nás ji používá trochu na něco jiné­ho. Začalo to myslím s albem Theyories, když jsem takové věci potřeboval, abych se přiblížil nahrávce. Nechci je sice moc zneu­žívat, ale někdy se vyloženě hodí.

Robert Balzar sice občas bere do rukou i baskytaru, ale obecně mám pocit, že i v některých skladbách, kde bych čekal elektrickou basu, hraje na kontrabas. Jaký je váš vztah ke zvuku kontrabasu v porov­nání s baskytarou? Já mám vážně rád zvuk kontrabasu, když supluje baskytaru v groo­vu. Je jemnější a přitom tvrdší. Některé figu­ry jsou ovšem na kontrabas nehratelné. A taky určité aranžmá z baskytary přímo vy­chází. Mám rád akustické hraní. Anebo ti­ché elektrické hraní. Tisíciwattové ticho, jak říká Marta Minárik.

Co si vůbec mám představit pod slovem Maratonika? Zdůrazňujete jím rychlost, nebo spíše dlouhou trať? Spíš to druhé. Ale představte si, co chcete. Nebo spíš pozoruj­te, co si představujete, když to poprvé usly­šíte nebo přečtete. Mohli bychom pojmeno­vávat desky i I, II, III, IV a tak dále – tak jako tak ty slovní hříčky většinou mají za úkol jen „vybrat“ typ filtru, kterým se díváte na celý svět a na nás i na sebe v něm. Takže tady je to trochu jako pozorovat svět z pohledu běžce, který má dlouhou cestu za sebou a dlouhou cestu před sebou. Nebo pozoro­vat svět jako něco na půl dlouhé cesty. Kaž­dé slovo má přece chuť, tvar, barvu, hmotu, něco znamená, něco evokuje, k něčemu od­kazuje, vyvolává nějaký pocit a podobně. Tak ať si každý pohraje sám. Vysvětlím vám takhle pomocí slova Maratonika celý ves­mír, když budu chtít. Pomocí věty Miluju Alž­bětu Plívovou to asi nepůjde, jakkoliv má tahle věta, tedy její obsah, pro mě momen­tálně zásadní význam při pohledu na svět (a jistě i při „vymýšlení“ slov typu Maratoni­ka). Maratonika je prostě slovo. Nezname­ná nic a má znamenat všechno. Vždyť je to tak zřejmé. Jen spouští myšlení, tvoří rámce i výhledy, otevírá brány k výletu kamkoli, kde máte k dispozici alespoň protomapu krajiny pojmů, myšlenek a představ. Slova už jsou taková z definice. Je to přece jejich podstata i funkce.

Snažíte se na koncertech co nejvíc přiblí­žit nahrávce, nebo dáváte prostor improvi­zaci? Úplně stejně to zahrát nejde. Na kaž­dém koncertě záleží na atmosféře a na náladě, na tom, jak hrají ostatní muzikanti nebo jak se slyšíte. Podle toho pak člověk píseň reinterpretuje, a pokaždé ji tedy hraje trochu jinak. Samozřejmě že text se musí zachovat, tam se moc improvizovat nedá. Ale téma se dá přednést pokaždé trochu ji­nak. Když je v kapele dobrá nálada a všich­ni táhneme za jeden provaz, můžeme si ta­kových změn dovolit víc, a přitom je to stále ta samá písnička. To je přesně ten pocit, který se blíží štěstí: Muzikant hraje pořád totéž, ale pokaždé trochu jinak. Přitom ne­strhává pozornost jen na sebe, ale zůstává věrný celku. V takovém případě můžeme o muzikantech opravdu mluvit jako o spolu­hráčích. A přesně to v kolektivní tvorbě vy­važuje momenty, kdy se píseň teprve staví a kdy má každý jiný názor, jinou představu. Na ty chvíle, kdy opravdu hrajeme spolu, se pokaždé těším, rozeznám je, naplňují mne, opodstatňují koncert.

Mám rád vaše texty, ale také cítím, že hlas vnímáte a používáte jako hudební nástroj. Je pro vás tedy důležitější vyprávět lidem příběh, nebo být součástí kapely jako tý­mu? Každá píseň má svoje. Některé stojí spíše na textu, který se snažím před­nést tak, že dávám důraz na slova, a jindy text používám proto, že zpí­vám ty noty, které zpívat chci. Byl bych ale rád, kdyby text obstál i sám o sobě jako psaný útvar. Důležitý je také vztah textu a atmosféry písně. Atmosféra text buď doplňuje, nebo se k němu chová kontrapunkticky. Když například k patetickému textu přidáte nepatetickou hudební formu, vyrovná se to. Naopak u písně vzlet­né, patetické, můžete textem způso­bit, že sdělení neupadne do přílišné­ho kýče. A právě taková tvůrčí práce je pro mne nejzábavnější. Tvořit a pak ty věci hrát na pódiu. Nic lepší­ho muzikanta nemůže potkat.

Na pódiu hodně používáte řeč těla. Má vám to usnadnit komunikaci s publikem, nebo jde spíše o známku vašeho vnitřního prožívání textu? S hudbou podle mě souvisí obojí a já se přepínám mezi obě­ma alternativami. Někdy je dobré lidem něco naznačit, a tím je do­stat blíž k sobě. A jindy ta gestikulace slouží mně samotnému a po­máhá mi zvnitřnit se, soustředit se.

Říkal jste, že slova písní si většinou píšete sám. Na novém albu je autorkou dvou textů už zmíněná Alžběta Plívová… Já se svou dív­kou Bětkou Plívovou spolucítím do té míry, že jsem jednak jeden její už hotový text zhudebnil a o druhý jsem ji požádal. Ona totiž na rozdíl ode mne umí dobře anglicky, a tak mi pomohla tam, kde jsem si byl jistý, že píseň angličtinu potřebuje. Na jednu melodii jsem už měl napsané dva české texty. Nicméně zjistil jsem, že ta píseň je tak exaltovaná, že to česká fonetická abeceda v té výšce neunese. Samotného mě překvapilo, že česká fonetická abeceda je limitní, pokud jde o výšku tónu. Angličtina na rozdíl od češtiny snese větší zátěž patosu. V češtině mají navíc, díky našemu vztahu k literatuře, ironie a humor výraznou váhu. Použil jsem tedy anglič­tinu k tomu, abych mohl tu píseň zazpívat vážně.

Album jste si natočili ve vlastním studiu a také jste je sami vydali. Dokážu si představit výhody, které tento model má, ale také nevý­hody. Nevýhodou je především risk. Člověk se může snadno dostat do fáze, kdy to celé může přijít vniveč, včetně prostředků vložených do výroby nosiče. A to už vůbec nemluvím o vlastní práci nebo do­konce o výdělku, díky němuž by si člověk mohl koupit lepší nástroj nebo natočit další desku. Ale klíčová pro nás byla svoboda. Svobo­da v tom smyslu, že už se opravdu nemusíme zabývat názory lidí z vydavatelství. Nebude nás už nikdo tlačit, abychom psali písničky kratší než tři minuty, nebo nám vysvětlovat, že pět čtvrtin není ryt­mus, který by potěšil většinového posluchače. Takové věci už ne­chci nikdy poslouchat, raději budu dělat to, co mám rád. To je totiž nutná součást tvůrčí svobody.

Dan Bárta a Illustratosphere, foto Jakub KlimoZaujalo mě, že jste koncert v Brně zakončil písní Seven Days od Stinga. Protože právě Stinga mi částečně připomínáte: jednak vnímám jeho cestu od Police k sólové dráze včetně hledačství růz­ných nových pěveckých a hudební poloh v poslední době, jednak cítím i ve vaší tvorbě snahu propojit pop s náročnější hudbou, ať už jí říkáme jazz nebo jakkoli jinak. Co vy sám máte rád na Stingovi a jeho tvorbě? A jak se vám líbí jeho poslední album The Last Ship? Já jsem tu novinku ještě neslyšel, ale Sting i Police jsou pro mne stěžejními inspiračními zdroji. Teprve když od nich ně­co hrajete, dojde vám úplně, jak dobří jsou. Struktury písní jsou pro­sté i komplikované zároveň, je to splavné, hraje to samo a při­tom je tam tolik nuancí, které nedovolí muzikantovi se nesoustředit. Mám Stingovu práci rád. Album Ghost In The Machine mi změni­lo život.

Vedle skupiny Illustratosphere koncertujete také s Robert Balzar Triem. Jeho novým členem se stal pianista Jiří Levíček. Jak se vám s ním spolupracuje? Po křehkých a „oťukávacích“ začátcích jsme si s Jirkou poprvé zahráli v létě v Uherském Hradišti a byla to velká jízda. Jirka Levíček je pro mne inspirativní člověk a mám v něj dů­věru. Je to člověk, který hudbu opravdu zná a dobře se v ní orientu­je. Je interpretačně i autorsky zdatný a má nahráno. Je zocelený konkurenčním bojem ve Spojených státech a to se vždycky podepí­še na sebedůvěře a na pracovní morálce, kameni úrazu českého hudebnictva a vůbec občanstva, i na tom, jak se po světě a po mu­zice rozhlíží. Jirka Levíček je pro mne tedy platným členem mého širšího ansámblu.

 Psáno pro: HARMONIE 01/2014

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější