Letošní ročník největšího mezinárodního universálního hudebního veletrhu MIDEM v Cannes proběhl 23. – 27. ledna. Patří k němu obvyklé přidružené akce: konference a diskuse MIDEM.net, předprojekce hudebních filmů Mezinárodního hudebního centra (IMZ), ceny NRJ pro pop a Classical Awards pro vážnou hudbu, blok Talenty, setkání profesních sdružení, především nezávislých editorů a ochranných organizací sdružených do CISAC. Hlavním tématem byla Jihoafrická republika a výročí F. Chopina, na MIDEM.net pak téma „Jak zpeněžit hudbu“ s praktickými diskusemi „Co jak funguje komu“. Již pátým rokem se také účastnil český stánek významně dotovaný MK ČR prostřednictvím Institutu umění-Divadelního ústavu, který posloužil jak kofinancujícím subjektům (spoluorganizující CEMA, dále Arco Diva, Concentus Moraviae, Indies Scope, Pražskému jaru, Strunám podzimu a Triart Managementu), tak dalším jedenácti českým účastníkům jako možné kontaktní místo pro jednání a depozitář propagačních materiálů. 26. ledna se konal takzvaný Český den. V expozici byla prezentována také řada hudebních videí s tématem české hudby s důrazem na výročí Martinů a Mahlera pro případné zájemce.
Celkový počet expozitorů se snížil především o oblast world a folk music. Vystavovatelé šetří, tudíž využívají především specializovaný WOMEX. O to větší zájem byl o zbylé účastníky včetně českého vydavatele Indies Scope, který letos slaví 20. výročí existence. V NRJ pop cenách, které jsou důsledkem hlasování posluchačů, získali nejvyšší ocenění přítomní Robie Williams, Rihanna a Beyoncé. Celkově ovšem převažuje kontext nad obsahem, s letošním převládající stylizací do jakéhosi infantilního démonismu. Příkladně kýčovitá byla vítězná frankofonní skupina Mozart l‘Opéra Rock. Jinou atmosféru má blok talentů. Tam mne zaujala Hindi Zahra s mixem blues a etno vlivů, intimní švýcarská písničkářka Sophie Hunger a jazzový klavírista z Kanady Francois Bourassa. Podrobný rozpis cen klasické hudby, o kterých hlasují odborníci, najdete na adrese www.midemclassicalawards.com/node/738. V letošních nominacích v stále četnějších kategoriích nahrávek a umělců se objevila pouze jedna česká, a to Julietta s M. Koženou a Ch. Mackerrasem/ČF. Cenu však nezískala. Z předprojekcí IMZ z toho, co jsem zahlédla, mne upoutaly především ukázky Arte, BBC a ORF.
Témata MIDEM.net by si zasloužila samostatné číslo časopisu. Mezi hlavními řečníky tohoto roku byli ředitel Metropolitní opery Peter Gelb referující především o filmových přenosech operních představení, nový obchodní ředitel MySpace Owen Van Natta přišedší z Facebooku, Patric Walker, ředitel video sekce YouTube, David Jones, generální ředitel Havas WorldWide a mnozí další. Statistické údaje prezentovala jako obvykle jedna z nejprestižnějších nezávislých poradenských firem v oblasti digitální hudby z Velké Británie MusicAlly (www.music-ally.com) a Informa Telecoms&Media. Nadále podle očekávání klesají zisky z prodeje fyzických nahrávek, předpovídá se ovšem prudký nárůst zisků z prodeje on-line hudby prostřednictvím multifunkčních mobilních telefonů, zejména v Asii, nad očekávání v Indii. Nejvíce se osvědčují předplatitelské a mixované „balíčky“. Diskutoval se relativně nový P2P streamingový servis Spotify. Podmínkou rozvoje on-line prodeje je interoperabilita systému správy digitálních práv, aby si uživatel mohl volit různá zařízení a používat je s různými službami ke stažení a producenti obsahu na druhé straně nebyli odkázáni na jednu cestu poskytování služeb, dále kompatibilita zařízení, snadnost ovládání, vysokoobjemový přenos dat, dořešení takzvaných internetových mikroplateb. Diskuse o distribuci a administraci práv je zde otevřená, od „googlistů“ , jakým je třeba ředitel Media Futurist Gerd Leonard až po tradiční přístupy, jaké mají velcí správci práv především SACEM a GEMA. Umírněné stanovisko tradičně zastává Velká Británie, která doporučuje, aby evropská administrativa přes veškerá lobbování zejména členů CISAC situaci spíše monitorovala, než prováděla rychlé zásadní legislativní zásahy. Samotné technologie a marketingové synergie nabízejí řešení. Hráči na trhu se snaží ať už v oblasti největších správců práv či „majors“ a nezávislých editorů o tyto synergie a vzájemné dohody, aby se služby propojily, tvůrčí obsah se stal dostupnější a zúčtování práv jednodušší (např. Universal se SACEM pro přímé digitální licencování, Sony s GEMA pro evropské licence od roku 2008, Warner spolupracující s řadou kolektivních správců, EMI a PRS for Music a jím zavedený systém IMPEL-Independent Music Publishers European Licensing ad.). V tichém pozadí zůstala především otázka zodpovědnosti providerů za publikovaný obsah a rozsah DRM. MySpace v jointventure s majors a Merlin může jistě lépe čelit kritice otevřenosti služeb providerů.
Vcelku negativně byly hodnoceny zásahy typu protipirátského zákona ve Francii (HADOPI), který dovoluje monitorování IP adres uživatelů. Nepříznivě je také vnímán návrh jakési kompenzační paušální daně (Google tax), ani ne tak z důvodu zřejmé nespravedlnosti vůči uživatelům, jako spíš vzhledem v problematickém přerozdělování získaných prostředků.
Rozevírají se nůžky mezi velkými a malými kolektivními správci práv z hlediska schopnosti vypořádat velké objemy dat a v ochotě otevřít administrativu multiteritoriální správě. SACEM už v roce 2006 začala zavádět společnou databázi i pro španělského správce práv SGAE a italskou SIAE, rovněž se propojila na katalog Universalu. Tím se správa práv napřimuje a výdaje by se měly snižovat. Malé organizace typu naší OSA se obávají, že takto mohou být vyšachovány většími organizacemi, které budou operativnější, dojde ke změnám toku příjmů a možného přerozdělování, v důsledku i k jiným preferencím producentů a uživatelů třeba v neprospěch národní produkce.
Situace zůstává otevřená. Doufejme, že vývoj bude přát vyváženosti práv autorů a uživatelů, zůstane v platnosti výjimka kompenzovaného užití pro vlastní potřebu a že MIDEM bude v příštích letech podporovat kvalitní obsah nad nadouvajícím se, byť potřebným a stále sofistikovanějším kontextem (více: www.midem.com).