O konci Nového světa

Jen málokterá kulturní instituce vzbuzuje tolik emocí jako Česká filharmonie. K letitým debatám ohledně kvalit orchestru či výměnám na šéfdirigentském postu v posledních měsících hojně přispívá i nový ředitel Vladimír Darjanin. Ten sice při svém nástupu loni v červenci urovnal spory hráčů o autorská práva k nahrávkám, avšak již tou dobou měl na kontě například skandály ohledně neúspěšného pokusu o zkrácení smlouvy šéfdirigenta Eliahu Inbala či snahy o ukončení spolupráce s uznávaným ředitelem galerie Rudolfinum Petrem Nedomou. Poslední konflikt vyšel ze zákulisí Rudolfina počátkem letošního roku.

Pochopení toho, co se vlastně stalo, si vyžaduje krátký exkurz do minulosti. Před čtyřmi lety vznikl z podnětu muzikologa a dramaturga Petra Kadlece a dirigenta Marka Ivanoviče cyklus populárních koncertů Čtyři kroky do nového světa, který poutavou formou seznamoval středoškolské studenty i žáky druhého stupně ZŠ s hudbou a její historií. Projekt si mládež záhy oblíbila již proto, že nebyl nudný a jeho aktéři ji uměli vtáhnout „do hry“. Čtyři cykly koncertů využívaly školy jako abonmá a pokaždé Rudolfinum naprosto vyprodaly. Projekt si pochvalovali i učitelé a studenti mohli ještě několik týdnů po koncertu s organizátory na webu komunikovat. Po vzoru světových orchestrů tak úspěšně vznikalo u ČF, tehdy vedené současným ministerm kultury Václavem Riedlbauchem, nové oddělení vychovávající mladé posluchače. Od roku 2006 jich koncerty navštívilo přes deset tisíc.

Nový šéf ČF měl na počátku sezony o osudu koncertů pod Kadlecovým vedením zřejmě jasno. V říjnu s ním vypověděl smlouvu bez udání důvodu a novinářům oznámil, že chce vybudovat nové edukativní oddělení s jinou koncepcí – od nového roku pod vedením Markéty Vejvodové. Na dotaz, proč byla s Kadlecem ukončena spolupráce, Darjanin médiím odpověděl, že měl dramaturg mandátní smlouvu, která byla řádně ukončena bez udání důvodu. Za Kadlece se ihned postavil i dirigent Markovič s realizačním týmem s tím, že bez něj je zorganizovat nezvládnou, a spolupráci s ČF záhy ukončili. Nové vedení ČF asi netušilo, jak rozsáhlé přípravy koncerty vyžadují, a tak muselo první letošní koncert přesunout z února na duben. Na veřejnosti nicméně celou záležitost interpretovalo tak, že umělci od projektu odstoupili.

Jako odpověď na svůj dotaz ohledně ukončení spolupráce navíc Kadlec dostal od šéfa filharmonie tento email. Citujme doslovně: „Drahý Pane! Píší Vám po prve a také naposledy. Zkuste přemýšlet o tom jaké je asi Vaše současné postavení v tomto světě. Přečtete si něco o výrazech jako je etika, skromnost, sebestřednou, nevychovanost pak možná Vám mnohé pochopíte. Do té doby Vás žádám aby jste mně ani moje spolupracovníky neobtěžoval. Vl. Darjanin“. Celá kauza vybízí k zamyšlení, proč chtěl ředitel Darjanin změnit tým u projektu, který dobře fungoval, a nepočkal do konce sezony, aby s inscenátory své vize zkorigoval? Jeho rozhodnutí totiž budí dojem nekoncepčnosti a prosté osobní zaujatosti.

Výchovné koncerty by měly již s novým týmem pokračovat v dubnu. Snad navážou na podobnou úroveň, jakou měly pod Kadlecovým vedením. Přejme jim to. Muzikolog Kadlec s dirigentem Markovičem podle posledních zpráv usilují o vznik obdobného projektu pod křídly Pražských symfoniků. Českou filharmonii čeká na konci března restrukturalizace. Členů orchestru se prý změny týkat nebudou.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější