Setkání v Praze

Hvězdy mezinárodního baletu vystoupily v pražském Národním divadle u příležitosti udílení prestižních cen Květ baletu Philip Morris Ballet Flower Award a Poupě baletu – Philip Morris Ballet Bud Award (24. 4.). Mezinárodní společnost Philip Morris, která podporuje baletní umění mnoha zemí již od roku 1977, se stala sponzorem baletu Národního divadla v Praze před patnácti lety. Od té doby odměňuje každým rokem dva vybrané umělce České republiky za nejlepší výkon v oboru klasický tanec.

V patnáctém ročníku soutěže odborná porota v čele s předsedou Vlastimilem Harapesem, emeritním sólistou a šéfem baletu Národního divadla, ocenila dva baletní umělce – muže. Za přítomnosti první dámy České republiky paní Livie Klausové a Alvise Giustinianiho, generálního ředitele společnosti Philip Morris ČR a. s., získal Cenu Květ baletu a šek na 250 000 korun Lukáš Lepold , sólista baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Cenu pro mladého umělce Poupě baletu a šek na 50 000 korun si odvezl Zdeněk Mládek , sólista baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

Po udělení cen se v pořadu Balet Gala aneb Setkání v Praze představili ve dvanácti duetech sólisté domácích baletních scén a hosté z Anglie, Monaka, Německa, Rakouska a Ruska. Se svými partnery vystoupili baletní umělci, kteří cenu Květ či Poupě baletu obdrželi již v předcházejících ročnících (Alexandre Katsapov , Stanislav Fečo , Michal Štípa , Eva Horáková , Jiří Jelínek a Jiří Kodym ). Ti, co již netančí, byli připomenuti filmovou projekcí. Ze zahraničních angažmá přijeli ještě Lukáš Slavický , Barbora Kohoutková , Nataša Novotná a Václav Kuneš . Předvedené choreografie reprezentovaly širokou škálu stylového rozpětí současného baletu, v němž se klasický a moderní tanec prolínají ve vzájemné symbióze. Nelze vyjmenovat tituly všech uvedených choreografií, alespoň zmíním jejich autory, neboť každý z nich reprezentuje určitý styl: G. Balanchine, J. Cranko, W. Eagling, V. Kuneš, J. Kyselák, J.-Ch. Maillot, V. Medveděv, J. Neumeier, St. Thoss, P. Zuska.

Byla to opravdu mimořádná událost, která poskytla nezapomenutelné umělecké zážitky a připomenula mezinárodní umělecká kritéria. A to za situace, kdy u nás žádné renomované zahraniční baletní soubory nehostují a za světového se u nás označuje každý začínající nebo průměrný choreograf či tanečník jen proto, že přišel „ze světa“.

Mimořádnou zmínku zasluhuje Duet choreografa W. Eaglinga na Wagnerovu hudbu z Tristana a Isoldy , transponovanou pro klavír Franzem Lisztem. Primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová s partnerem Arionelem Vargasem oslovili diváky oduševnělou interpretací čistých linií klasického tance, které harmonicky souzněly s živým klavírním doprovodem Jonathana Stilla . Bylo to jediné vystoupení Gala večera předvedené s živým hudebním doprovodem, jak ostatně v Anglii jinak ani není možné. Škoda, že v pořadu nevystoupili ocenění umělci Lukáš Lepold a Zdeněk Mládek. Do Ostravy ani do Českých Budějovic se pražské baletní obecenstvo hned tak nedostane.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější