Operní domy a koncertní síně se obvykle vyznačují netuctovou architekturou, v prostoru města hrají už jejich budovy samotné důležitou estetickou roli. Jméno architekta ovšem začasté smaže čas – zůstane v povědomí jen úzkého okruhu znalců a milovníků staveb.
V Essenu, kde v roce 1958, otevřeli velkolepé moderní hudební divadlo, se ovšem proti takovému zapomínání pojistili. Zdejší Musiktheater (www.theater-essen.de
Aalto patřil k průkopníkům dobré pověsti severského skandinávského designu a architektury. To nyní zmnožili i tvůrci z ateliéru Snøhetta, kteří za novostavbu budovy Norské národní opery a baletu v Oslu loni získali velmi prestižní architektonickou cenu nesoucí jméno moderního architektonického klasika Ludwiga Miese van der Rohe, architekta brněnské vily Tugendhat.
Norská opera a balet (www.operaen.no
Podle novodobého zvyku je ovšem divadlo nejen místem uměleckých produkcí, ale také místem setkávání, proto jsou tu restaurace či vyhlídkové terasy. Tiskové agentury citovaly ředitele Národní opery a baletu Bjoerna Simonsena, který v nové budově vidí příležitost změnit způsob, jakým svět vnímá Norsko a jakým Norové nahlížejí sami na sebe. Otevření opery bylo pro Norsko stejnou událostí jako kdysi olympijské hry v Lillenhameru. (Jen na okraj: norský ateliér Snøhetta, který se do povědomí širší veřejnosti zapsal návrhem nové budovy knihovny v Alexandrii, spoluzakládal český architekt Martin Roubík, žijící v norské emigraci).
Žhavým kandidátem na loňskou cenu Miese van der Rohe byla i koncertní hala Zénith ve Štrasburku (www.zenith-strasbourg.fr