Velkou mezinárodní soutěž královny Alžběty v Bruselu vyhrál Australan taiwanského původu Ray Chen . Asijští houslisté dominovali již v druhém kole soutěže a do finále jich postoupilo sedm z dvanácti, z toho byli tři ze Soulu. Korejské dívky se opravdu činily, obsadily čtvrté a šesté místo, a aby byl jejich úspěch úplný, vyhrála Korejka Eun-Hwa Cho také skladatelskou soutěž pro povinnou finálovou skladbu. Pro Evropany zůstalo zásluhou domácího belgického kandidáta Lorenze Gatta druhé místo, třetí se umístil Ilian Gârnet z Moldávie. Bruselská soutěž je považovaná za jednu z nejdelších a nejtěžších, je tříkolová a trvá celý měsíc. 12 laureátů musí nastudovat dvě povinné skladby (pro semifinále a finále) a interpretovat kromě komorních skladeb některý z koncertů Mozarta v semifinále a finálové vystoupení se skládá ze sonáty a zvoleného koncertu. Vineta Sareika z Litvy si vybrala Janáčkovu hoslovou sonátu. Známý koncert Čajkovského se hrál ve finále čtyřikrát, Brahms a Šostakovič dvakrát. Soutěžící doprovázel v semifinále Valonský komorní orchestr pod vedením Paula Goodwina a ve finále Státní belgický orchestr, který řídil Tibor Varga. Každý finalista stojí na podiu zhruba půldruhé hodiny, je otázkou zda-li je skutečně třeba, aby se hrála i povinná skladba. Některým účinkujícím viditelně ubývaly fyzické síly.
S verdiktem početné poroty, ve které byli Augustin Dumay, Igor Oistrach, vítěz soutěže z roku 1989 Vadim Repin a další, se dá souhlasit. Skvělý Gârnet si zasloužil určitě druhé místo a lepší umístění patřilo také muzikálnímu Američanovi Noahu Bendix-Balgleymu. Kde jsou ty časy, kdy o vítězství soupeřili Rusové a Američané. Jediný Rus ve finále, Nikita Borisoglebskij, skončil patý a Američan mezi nezařazenými laureáty (místa 7 až 12). 20 letý Ray Chen, nejmladší finalista, zvítězil po zásluze. Domů si odvezl první cenu (20 000 €), cenu rozhlasových posluchačů (2 500 €), kontrakty na CD nahrávky a řadu koncertů ve více než 13 zemích tří kontinentů. Navíc mu byl od Nippon Music Foundation na tři roky propůjčen vzácný nástroj – Stradivari ‚Huggins‘. Pro mladé umělce jsou ale nejcennější četná vystoupení, impresariáty jsou v Bruselu vždy dobře zastoupené.
O významu hudebních soutěží se dá diskutovat, faktem ale je, že všichni účinkující jsou neobyčejnými talenty, koneckonců rozdíly mezi nimi byly minimální. Někdy je slyšet názor, že tito mladí houslisté sice hrají virtuózně, ale málo osobně. Je třeba si uvědomit, že se jedná o interprety od zhruba 18 do 27 let, tedy věku, kdy se personifikace interpretačního pojetí teprve formuje. Příští rok je Soutěž královny Alžběty vyhrazena pro mladé klavíristy. Přihlášky je nutno poslat do 15 ledna 2010, informace najdete na www.qeimc.be.